�����
���������������LEGE�� Nr. 76 / 16 ianuarie 2002
privind sistemul asigurărilor pentru
şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă
(M.O.nr. 103/06.02.2002)
���
Parlamentul Rom�niei adoptă prezenta lege.
���
CAP. 1
���
Dispoziţii generale
���
ART. 1
���
�n Rom�nia fiecărei persoane �i sunt garantate
dreptul de a-şi alege liber profesia şi locul de muncă, precum
şi dreptul la asigurările pentru şomaj.
���
ART. 2
���
Prevederile prezentei legi reglementează măsurile pentru
realizarea strategiilor şi politicilor elaborate �n vederea
protecţiei persoanelor pentru riscul de şomaj, asigurării unui
nivel ridicat al ocupării şi adaptării forţei de muncă
la cerinţele pieţei muncii.
���
ART. 3
���
Măsurile prevăzute de prezenta lege au drept scop realizarea
următoarelor obiective pe piaţa muncii:
���
a) prevenirea şomajului şi combaterea
efectelor sociale ale acestuia;
���
b) �ncadrarea sau re�ncadrarea �n muncă a
persoanelor �n căutarea unui loc de muncă;
���
c) sprijinirea ocupării persoanelor
aparţin�nd unor categorii defavorizate ale populaţiei;
���
d) asigurarea egalităţii
şanselor pe piaţa muncii;
���
e) stimularea şomerilor �n vederea
ocupării unui loc de muncă;
���
f) stimularea angajatorilor pentru �ncadrarea
persoanelor �n căutarea unui loc de muncă;
���
g) �mbunătăţirea structurii
ocupării pe ramuri economice şi zone geografice;
���
h) creşterea mobilităţii
forţei de muncă �n condiţiile schimbărilor structurale care
se produc �n economia naţională;
���
i) protecţia persoanelor �n cadrul
sistemului asigurărilor pentru şomaj.
���
ART. 4
���
(1) �n aplicarea prevederilor prezentei legi sunt excluse orice fel de
discriminări pe criterii politice, de rasă, naţionalitate, origine
etnică, limbă, religie, categorie socială, convingeri, sex
şi v�rstă.
���
(2) Măsurile şi drepturile speciale acordate prin prezenta
lege unor categorii de persoane defavorizate nu constituie discriminare �n
sensul prevederilor alin. (1).
���
CAP. 2
���
Concepte privind piaţa muncii
���
SECŢIUNEA 1
���
Termeni şi expresii utilizate
���
ART. 5
���
�n sensul prevederilor prezentei legi, termenii şi expresiile de
mai jos au următoarele semnificaţii:
���
I. angajator - persoana juridică sau persoana fizică cu
sediul, respectiv domiciliul, �n Rom�nia ori sucursala, filiala, agenţia,
reprezentanţa din Rom�nia a unei persoane juridice străine cu sediul
�n străinătate, autorizată potrivit legii, care �ncadrează
forţă de muncă �n condiţiile legii;
���
II. loc de muncă - cadrul �n care se
desfăşoară o activitate din care se obţine un venit şi
�n care se materializează raporturile juridice de muncă sau
raporturile juridice de serviciu;
���
III. persoană �n căutarea unui loc de muncă - persoana
�nregistrată la Agenţia Naţională pentru Ocuparea
Forţei de Muncă sau la alt furnizor de servicii de ocupare, acreditat
�n condiţiile legii, pentru a fi sprijinită �n ocuparea unui loc de
muncă;
���
IV. şomer - persoana care
�ndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:
���
a) este �n căutarea unui loc de muncă
de la v�rsta de minimum 16 ani şi p�nă la �ndeplinirea
condiţiilor de pensionare;
���
b) starea de sănătate şi
capacităţile fizice şi psihice o fac aptă pentru prestarea
unei munci;
���
c) nu are loc de muncă, nu realizează
venituri sau realizează din activităţi autorizate potrivit legii
venituri mai mici dec�t indemnizaţia de şomaj ce i s-ar cuveni
potrivit prezentei legi;
���
d) este disponibilă să �nceapă
lucrul �n perioada imediat următoare dacă s-ar găsi un loc de muncă;
���
e) este �nregistrată la Agenţia
Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă sau la alt
furnizor de servicii de ocupare, care funcţionează �n condiţiile
prevăzute de lege;
���
V. stagiu de cotizare - perioada �n care s-a plătit
contribuţia de asigurări pentru şomaj at�t de către
asigurat, c�t şi de angajator sau, după caz, numai de către
asigurat;
���
VI. asigurat - persoana fizică care
realizează venituri, potrivit legii, şi este asigurată pentru
riscul pierderii locului de muncă, prin plata contribuţiei de
asigurări pentru şomaj;
���
VII. indemnizaţie de şomaj - o compensaţie
parţială a veniturilor asiguratului ca urmare a pierderii locului de
muncă sau a veniturilor absolvenţilor instituţiilor de �nvăţăm�nt
şi militarilor care au efectuat stagiul militar şi care nu s-au putut
�ncadra �n muncă;
���
VIII. măsuri de stimulare a ocupării
forţei de muncă - acele măsuri care au ca scop sprijinirea
persoanelor �n căutarea unui loc de muncă şi, �n mod deosebit, a
şomerilor pentru a dob�ndi statutul de persoană ocupată.
���
SECŢIUNEA a 2-a
���
Indicatori statistici privind piaţa muncii
���
ART. 6
���
(1) La nivel naţional şi teritorial situaţiile şi
evoluţiile de pe piaţa muncii sunt monitorizate, �n principal, cu
ajutorul unui sistem de indicatori statistici privind:
���
a) resursele de muncă;
���
b) populaţia activă;
���
c) populaţia ocupată;
���
d) şomerii;
���
e) locurile de muncă vacante;
���
f) indemnizaţia de şomaj;
���
g) populaţia ieşită din
şomaj prin ocupare, precum şi prin părăsirea pieţei
muncii;
���
h) rata şomajului.
���
(2) Sistemul de indicatori statistici şi metodologia de calcul a acestora se stabilesc de Institutul Naţional de
Statistică �n colaborare cu Ministerul Muncii şi
Solidarităţii Sociale.
���
ART. 7
���
(1) Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de
Muncă, pe baza documentelor primare de �nregistrare a şomerilor, a
comunicărilor făcute de furnizorii de servicii de ocupare
acreditaţi şi de angajatori privind locurile de muncă vacante,
calculează indicatorii statistici prevăzuţi la art. 6 alin.
(1) lit. d) - h) şi alţi indicatori
specifici pieţei muncii.
���
(2) Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de
Muncă elaborează, �n funcţie de necesităţi, analize,
studii şi cercetări statistice speciale privind situaţia şi
evoluţia şomajului şi a ocupării, la nivel naţional
şi teritorial, pe domenii de activitate.
���
ART. 8
���
(1) Pentru realizarea atribuţiilor prevăzute la art. 7
Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă
asigură condiţiile materiale, organizatorice şi manageriale
corespunzătoare, elaborează şi administrează sistemul
documentelor primare, constituie şi exploatează baza proprie de date.
���
(2) Pentru realizarea unor analize, studii
şi cercetări statistice speciale de natura celor prevăzute la art.
7
alin. (2) Agenţia Naţională
pentru Ocuparea Forţei de Muncă poate angaja şi serviciile unor
prestatori specializaţi.
���
(3) Metodologia de realizare a cercetărilor statistice speciale va fi avizată, potrivit legii, de Institutul
Naţional de Statistică.
���
ART. 9
���
(1) Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de
Muncă are obligaţia să facă
publici indicatorii statistici privind piaţa muncii, cu o periodicitate
care va fi stabilită o dată cu sistemul de indicatori prevăzut
la art. 6 alin. (1).
���
(2) Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de
Muncă va pune la dispoziţie Ministerului Muncii şi
Solidarităţii Sociale indicatorii statistici, rezultatele
cercetărilor statistice speciale, analizele şi studiile statistice.
���
ART. 10
���
(1) Angajatorii au obligaţia să comunice agenţiilor
pentru ocuparea forţei de muncă judeţene, respectiv a
municipiului Bucureşti, denumite �n continuare agenţii pentru
ocuparea forţei de muncă, �n a căror rază �şi au
sediul, respectiv domiciliul, toate locurile de muncă vacante, �n termen
de 5 zile lucrătoare de la vacantarea acestora.
���
(2) Furnizorii de servicii de ocupare acreditaţi au obligaţia
de a comunica lunar agenţiilor pentru ocuparea forţei de muncă
�n a căror rază �şi au sediul date privind numărul
şomerilor mediaţi şi �ncadraţi �n muncă.
���
ART. 11
���
�n vederea elaborării strategiilor şi politicilor, precum
şi pentru adoptarea unor măsuri pe piaţa muncii, la nivel
naţional, pe domenii de activitate, ramuri, sectoare economice sau zone,
Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale iniţiază
reglementări privind obligativitatea angajatorilor de a comunica
informaţiile necesare cu privire la forţa de muncă.
���
ART. 12
���
�n sensul prezentei legi, Institutul Naţional de Statistică
are următoarele atribuţii:
���
a) calculează indicatorii statistici
prevăzuţi la art. 6 alin. (1) lit.
a) - c);
���
b) furnizează Agenţiei Naţionale
pentru Ocuparea Forţei de Muncă datele privind forţa de
muncă, rezultate din cercetările statistice proprii;
���
c) elaborează �n colaborare cu Ministerul
Muncii şi Solidarităţii Sociale sistemul de indicatori
statistici ai pieţei muncii şi metodologia de calcul a acestora;
���
d) avizează cercetările statistice
speciale realizate de Agenţia Naţională pentru Ocuparea
Forţei de Muncă sau de Ministerul Muncii şi Solidarităţii
Sociale.
���
SECŢIUNEA a 3-a
���
Clasificarea ocupaţiilor
���
ART. 13
���
Clasificarea ocupaţiilor din Rom�nia este sistemul de identificare,
ierarhizare, codificare a ocupaţiilor din economie, care se
elaborează de Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale �n
colaborare cu Institutul Naţional de Statistică, cu alte ministere
şi instituţii publice interesate şi se aprobă prin
hotăr�re a Guvernului.
���
ART. 14
���
(1) Modificarea conţinutului Clasificării ocupaţiilor din
Rom�nia se aprobă prin hotăr�re a Guvernului, la propunerea
Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale şi cu avizul
Institutului Naţional de Statistică.
���
(2) �nscrierea de noi ocupaţii �n Clasificarea ocupaţiilor din
Rom�nia se aprobă, la solicitarea celor interesaţi sau �n baza unor
reglementări speciale, prin ordin al ministrului muncii şi
solidarităţii sociale, care se publică �n Monitorul Oficial al
Rom�niei, Partea I.
���
ART. 15
���
Utilizarea Clasificării ocupaţiilor din Rom�nia este obligatorie la completarea documentelor oficiale.
���
SECŢIUNEA a 4-a
���
Categorii de beneficiari
���
ART. 16
���
Beneficiari ai prevederilor prezentei legi sunt persoanele �n
căutarea unui loc de muncă, aflate �n una dintre următoarele
situaţii:
���
a) au devenit şomeri �n sensul prevederilor
art. 5 pct. IV lit. c);
���
b) nu au putut ocupa loc de muncă
după absolvirea unei instituţii de �nvăţăm�nt sau
după satisfacerea stagiului militar;
���
c) ocupă un loc de muncă şi, din
diferite motive, doresc schimbarea acestuia;
���
d) au obţinut statutul de refugiat sau
altă formă de protecţie internaţională, conform legii;
���
e) străini care au fost �ncadraţi �n
muncă sau au realizat venituri �n Rom�nia, conform legii;
���
f) nu au putut ocupa loc de muncă
după repatriere sau după eliberarea din detenţie.
���
ART. 17
���
(1) Şomerii prevăzuţi la art. 16 lit. a) sunt persoanele care se pot găsi �n una dintre
următoarele situaţii:
���
a) le-a �ncetat contractul individual de
muncă din motive neimputabile lor;
���
b) le-au �ncetat raporturile de serviciu din motive neimputabile lor;
���
c) le-a �ncetat mandatul pentru care au fost
numiţi sau aleşi, dacă anterior nu au fost �ncadraţi �n
muncă sau dacă reluarea activităţii nu mai este
posibilă din cauza �ncetării definitive a activităţii
angajatorului;
���
d) militari angajaţi pe bază de
contract cărora li s-a desfăcut contractul �naintea expirării
duratei pentru care a fost �ncheiat;
���
e) le-a �ncetat raportul de muncă �n
calitate de membru cooperator, din motive neimputabile lor;
���
f) au �ncheiat contract de asigurare pentru
şomaj şi nu realizează venituri sau realizează din
activităţi autorizate potrivit legii venituri mai mici dec�t
indemnizaţia de şomaj ce li s-ar fi cuvenit potrivit legii;
���
g) au �ncetat activitatea ca urmare a pensionării pentru
invaliditate şi care, �n cazul recuperării capacităţii de
muncă, nu mai pot fi re�ncadrate �n muncă din cauza �ncetării
definitive a activităţii angajatorului sau din lipsa unui post vacant
de natura celui ocupat anterior;
���
h) la �ncetarea concediului plătit pentru creşterea copilului
p�nă la �mplinirea v�rstei de 2 ani, respectiv 3 ani, �n cazul copilului
cu handicap, �n condiţiile legii, nu a mai fost posibilă reluarea
activităţii din cauza �ncetării definitive a
activităţii angajatorului;
���
i) nu s-au putut re�ncadra �n muncă
după efectuarea stagiului militar din cauza �ncetării definitive a
activităţii angajatorului;
���
j) reintegrarea �n muncă, dispusă prin hotăr�re
judecătorească definitivă, nu mai este posibilă la
unităţile la care au fost �ncadrate �n muncă anterior, din cauza
�ncetării definitive a activităţii, sau la unităţile
care au preluat patrimoniul acestora;
���
k) le-a �ncetat activitatea
desfăşurată exclusiv pe baza convenţiei civile.
���
(2) Sunt asimilate şomerilor persoanele aflate �n situaţiile
prevăzute la art. 16 lit. b), dacă �ndeplinesc
următoarele condiţii:
���
a) sunt absolvenţi ai instituţiilor de
�nvăţăm�nt, �n v�rstă de minimum 18 ani, care �ntr-o
perioadă de 60 de zile de la absolvire nu au reuşit să se
�ncadreze �n muncă potrivit pregătirii profesionale;
���
b) sunt absolvenţi ai şcolilor speciale pentru persoane cu
handicap sau sunt absolvenţi ai instituţiilor de
�nvăţăm�nt, �n v�rstă de 16 ani, care, �n cazuri
justificate, sunt lipsite de susţinători legali sau ai căror
susţinători legali dovedesc că sunt �n imposibilitatea de a
presta obligaţia legală de �ntreţinere datorată minorilor;
���
c) sunt persoane care, �nainte de efectuarea
stagiului militar, nu au fost �ncadrate �n muncă şi care �ntr-o
perioadă de 30 de zile de la data lăsării la vatră nu s-au
putut �ncadra �n muncă.
���
CAP. 3
���
Sistemul asigurărilor pentru şomaj
���
SECŢIUNEA 1
���
Categorii de asiguraţi
���
ART. 18
���
(1) �n sistemul asigurărilor pentru şomaj sunt asigurate, �n
condiţiile prezentei legi, persoanele fizice, denumite �n continuare
asiguraţi.
���
(2) Asiguraţii pot fi:
���
a) cetăţeni rom�ni care sunt
�ncadraţi �n muncă sau realizează venituri �n Rom�nia, �n
condiţiile legii;
���
b) cetăţeni rom�ni care lucrează
�n străinătate, �n condiţiile legii;
���
c) străini care, pe perioada �n care au
domiciliul sau reşedinţa �n Rom�nia, sunt �ncadraţi �n
muncă sau realizează venituri, �n condiţiile legii.
���
(3) Asiguraţii au obligaţia să
plătească contribuţiile de asigurări pentru şomaj
şi au dreptul să beneficieze de indemnizaţie de şomaj,
conform prezentei legi.
���
ART. 19
���
�n sistemul asigurărilor pentru şomaj sunt asigurate
obligatoriu, prin efectul legii:
���
a) persoanele care desfăşoară activităţi pe
bază de contract individual de muncă sau persoanele care
desfăşoară activităţi exclusiv pe bază de
convenţie civilă de prestări de servicii şi care
realizează un venit brut pe an calendaristic echivalent cu 9 salarii de
bază minime brute pe ţară;
���
b) funcţionarii publici şi alte
persoane care desfăşoară activităţi pe baza actului de
numire;
���
c) persoanele care �şi
desfăşoară activitatea �n funcţii elective sau care sunt
numite �n cadrul autorităţii executive, legislative ori
judecătoreşti, pe durata mandatului;
���
d) militarii angajaţi pe bază de
contract;
���
e) persoanele care au raport de muncă �n
calitate de membru cooperator;
���
f) alte persoane care realizează venituri
din activităţi desfăşurate potrivit legii şi care nu
se regăsesc �n una dintre situaţiile prevăzute la lit. a) - e).
���
ART. 20
���
Se pot asigura �n sistemul asigurărilor pentru şomaj, �n
condiţiile prezentei legi, următoarele persoane:
���
a) asociat unic, asociaţi;
���
b) administratori care au �ncheiat contracte
potrivit legii;
���
c) persoane autorizate să
desfăşoare activităţi independente;
���
d) membri ai asociaţiei familiale;
���
e) cetăţeni rom�ni care lucrează
�n străinătate, conform legii;
���
f) alte persoane care realizează venituri
din activităţi desfăşurate potrivit legii şi care nu se
regăsesc �n una dintre situaţiile prevăzute la lit. a) - e).
���
ART. 21
���
Angajatorii la care �şi desfăşoară activitatea
persoanele prevăzute la art. 19 sunt obligaţi să
depună, �n termen de 20 de zile calendaristice de la expirarea lunii pentru
care se datorează contribuţiile, la agenţia pentru ocuparea
forţei de muncă �n a cărei rază �şi au sediul sau
domiciliul, declaraţia lunară privind obligaţiile de plată
către bugetul asigurărilor pentru şomaj şi dovada
efectuării acestei plăţi.
���
ART. 22
���
(1) Persoanele prevăzute la art. 20 care au cel puţin
v�rsta de 18 ani pot �ncheia contract de asigurare pentru şomaj cu
agenţia pentru ocuparea forţei de muncă �n a cărei
rază �şi au domiciliul sau, după caz, reşedinţa.
���
(2) Venitul lunar pentru care se asigură persoanele prevăzute
la art. 20 nu poate fi mai mic dec�t salariul de bază minim brut pe
���
SECŢIUNEA a 2-a
���
Bugetul asigurărilor pentru şomaj
���
ART. 23
���
(1) Bugetul asigurărilor pentru şomaj cuprinde veniturile
şi cheltuielile sistemului asigurărilor pentru şomaj.
���
(2) Ministerul Muncii şi Solidarităţii
Sociale fundamentează anual, pe baza propunerilor Agenţiei
Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă, proiectul bugetului
asigurărilor pentru şomaj.
���
(3) Bugetul asigurărilor pentru şomaj se aprobă prin
legea bugetului asigurărilor sociale de stat.
���
ART. 24
���
(1) Veniturile bugetului asigurărilor pentru şomaj se
constituie din:
���
a) contribuţiile angajatorilor şi ale
persoanelor juridice la care �şi desfăşoară activitatea
asiguraţii prevăzuţi la art. 19 lit. b) - e), asimilate
angajatorului, potrivit prezentei legi;
���
b) contribuţiile individuale ale
persoanelor prevăzute la art. 19;
���
c) contribuţiile datorate de persoanele
care �ncheie contract de asigurare pentru şomaj;
���
d) venituri din alte surse, inclusiv din
finanţare externă.
���
(2) �n cazul �n care sursele prevăzute la alin. (1) nu acoperă finanţarea cheltuielilor, deficitul
bugetar va fi acoperit prin subvenţii de la bugetul de stat.
���
ART. 25
���
(1) Constituirea resurselor şi efectuarea cheltuielilor bugetului
asigurărilor pentru şomaj se realizează prin trezoreria
statului.
���
(2) Disponibilităţile băneşti �nregistrate la finele
anului de bugetul asigurărilor pentru şomaj se reportează şi
se utilizează �n anul următor cu aceeaşi destinaţie.
���
ART. 26
���
(1) Angajatorii au obligaţia de a plăti lunar o
contribuţie la bugetul asigurărilor pentru şomaj, �n cotă
de 5%, aplicată asupra fondului total de salarii brute lunare realizate de
asiguraţii prevăzuţi la art. 19.
���
(2) Angajatorii care �ncheie cu persoane fizice convenţii civile de
prestări de servicii pentru desfăşurarea unor
activităţi nu au obligaţia de a contribui la bugetul asigurărilor
pentru şomaj �n raport cu drepturile băneşti plătite
acestora din fondul de salarii, dacă acestea au �ncheiat şi un contract individual de muncă.
���
ART. 27
���
Angajatorii au obligaţia de a reţine şi
de a vira lunar contribuţia individuală la bugetul asigurărilor
pentru şomaj, �n cotă de 1%, aplicată asupra salariului de
bază lunar brut, pentru asiguraţii prevăzuţi la art.
19 lit. a) - d) sau, după caz, pentru
asiguraţii prevăzuţi la art. 19 lit. e), asupra
veniturilor brute lunare realizate.
���
ART. 28
���
Persoanele asigurate �n baza contractului de asigurare
pentru şomaj, prevăzute la art. 20, au
obligaţia de a plăti lunar o contribuţie la bugetul
asigurărilor pentru şomaj, �n cotă de 6%, aplicată asupra
venitului lunar declarat �n contractul de asigurare pentru şomaj.
���
ART. 29
���
�n funcţie de necesarul de resurse pentru
acoperirea cheltuielilor bugetului asigurărilor pentru şomaj, nivelul
cotelor contribuţiilor prevăzute la art. 26 - 28
se poate modifica prin legea bugetului asigurărilor sociale de stat.
���
ART. 30
���
Veniturile din alte surse ale bugetului asigurărilor pentru
şomaj se constituie, �n principal, din dob�nzi, majorări pentru
neplata la termen a contribuţiilor, restituiri ale creditelor acordate �n
baza legii, taxe �ncasate de Agenţia Naţională pentru Ocuparea
Forţei de Muncă din activitatea de formare profesională şi
cele pentru acreditarea furnizorilor de servicii de ocupare,
penalităţi, amenzi şi orice alte sume �ncasate potrivit legii la
bugetul asigurărilor pentru şomaj.
���
ART. 31
���
(1) Termenul de plată a contribuţiilor la bugetul
asigurărilor pentru şomaj este, după
caz, de cel mult 5 zile de la:
���
a) data stabilită pentru plata drepturilor
salariale sau a drepturilor membrilor cooperatori pe luna �n curs, �n cazul
angajatorilor care efectuează plata acestor drepturi o singură
dată pe lună;
���
b) data stabilită pentru plata chenzinei a
doua, �n cazul angajatorilor care efectuează plata drepturilor chenzinal;
���
c) data stabilită prin contractul de
asigurare pentru şomaj.
���
(2) Pentru neplata contribuţiilor datorate la termenele
prevăzute la alin. (1) se aplică
majorări de �nt�rziere potrivit reglementărilor legale privind
executarea creanţelor bugetare.
���
ART. 32
���
(1) �n cazul neachitării contribuţiilor pentru constituirea
bugetului asigurărilor pentru şomaj, a majorărilor de �nt�rziere
şi a penalităţilor, Agenţia Naţională pentru
Ocuparea Forţei de Muncă va proceda la aplicarea măsurilor de
executare silită prevăzute de lege.
���
(2) Recuperarea debitelor din contribuţii şi majorări se
poate face şi prin compensarea cu active imobile din patrimoniul
debitorilor, evaluate de instituţii autorizate �n condiţiile legii,
cu condiţia ca acestea să fie necesare funcţionării
Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă şi
să fie prevăzute �n programul de investiţii.
���
ART. 33
���
(1) Din sursele financiare constituite �n cadrul bugetului
asigurărilor pentru şomaj se acoperă, �n principal,
următoarele cheltuieli privind:
���
a) plata indemnizaţiilor de şomaj;
���
b) plata contribuţiilor pentru
asigurări sociale de stat şi a contribuţiilor pentru
asigurări sociale de sănătate pentru beneficiarii
indemnizaţiilor de şomaj, stabilite potrivit legii;
���
c) plăţile compensatorii acordate
potrivit legii;
���
d) taxe, comisioane şi alte cheltuieli
ocazionate de efectuarea plăţilor prevăzute la lit. a) - c);
���
e) finanţarea măsurilor pentru
stimularea ocupării forţei de muncă şi a măsurilor
pentru prevenirea şomajului;
���
f) finanţarea serviciilor de formare
profesională pentru persoanele �n căutarea unui loc de muncă,
prevăzute la art. 16 lit. a), b), d)
şi f);
���
g) finanţarea studiilor, rapoartelor
şi analizelor privind piaţa muncii, comandate instituţiilor de
specialitate de către Comisia Naţională de Promovare a
Ocupării Forţei de Muncă şi de Agenţia Naţională
pentru Ocuparea Forţei de Muncă;
���
h) organizarea şi funcţionarea
Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă,
inclusiv realizarea de obiective de investiţii, dotări şi alte
cheltuieli de natura cheltuielilor de capital, �n limitele prevăzute de lege;
���
i) participarea la activitatea unor
organizaţii internaţionale, inclusiv plata cotizaţiilor pentru
afilierea la acestea;
���
j) aplicarea măsurilor �n vederea
recuperării debitelor;
���
k) cofinanţarea unor proiecte privind
modernizarea serviciilor de ocupare şi formare profesională pe baza
unor acorduri internaţionale;
���
l) cofinanţarea unor programe privind
stimularea ocupării forţei de muncă;
���
m) rambursarea �mprumuturilor contractate �n
condiţiile legii, precum şi plata de dob�nzi şi comisioane
aferente acestora;
���
n) alte cheltuieli prevăzute de
legislaţia �n vigoare.
���
(2) Nivelul cheltuielilor bugetului asigurărilor pentru şomaj
se fundamentează de Ministerul Muncii şi Solidarităţii
Sociale, la propunerea Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei
de Muncă, �n funcţie de indicatorii sociali stabiliţi pe baza
analizelor, studiilor şi prognozelor privind evoluţiile de pe
piaţa muncii.
���
SECŢIUNEA a 3-a
���
Indemnizaţia de şomaj
���
ART. 34
���
(1) Şomerii prevăzuţi la art. 17 alin. (1) beneficiază de indemnizaţie de şomaj
dacă �ndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
���
a) au un stagiu de cotizare de minimum 12 luni
�n ultimele 24 de luni premergătoare datei �nregistrării cererii;
���
b) nu realizează venituri sau realizează
din activităţi autorizate potrivit legii venituri mai mici dec�t
indemnizaţia de şomaj;
���
c) nu �ndeplinesc condiţiile de
pensionare, conform legii;
���
d) sunt �nregistraţi la agenţiile
pentru ocuparea forţei de muncă �n a căror rază teritorială
�şi au domiciliul sau, după caz, reşedinţa, dacă au
avut ultimul loc de muncă ori au realizat venituri �n acea localitate.
���
(2) Constituie stagiu de cotizare şi perioadele �n care angajatorul
nu a plătit contribuţia la bugetul asigurărilor pentru şomaj
şi se află �n procedură de executare silită, reorganizare
judiciară, faliment, �nchidere operaţională, dizolvare,
lichidare sau nu şi-a achitat contribuţiile datorită unor
situaţii de forţă majoră.
���
(3) Şomerii prevăzuţi la art. 17 alin. (2) beneficiază de indemnizaţii de şomaj
dacă �ndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
���
a) sunt �nregistraţi la agenţiile
pentru ocuparea forţei de muncă �n a căror rază
teritorială �şi au domiciliul;
���
b) nu realizează venituri sau
realizează din activităţi autorizate potrivit legii venituri mai
mici dec�t indemnizaţia de şomaj;
���
c) nu �ndeplinesc condiţiile de
pensionare, conform legii.
���
ART. 35
���
Pentru persoanele prevăzute la art.
17
alin. (1) lit. g) - j) stagiul de
cotizare de minimum 12 luni este realizat, după
caz, astfel:
���
a) prin cumularea perioadei de asigurare premergătoare datei
pensionării de invaliditate cu perioada de asigurare realizată
după reluarea activităţii, dacă perioada de invaliditate nu
depăşeşte 12 luni şi dacă s-au �ncadrat �n muncă
sau au �ncheiat contract de asigurare pentru şomaj �n termen de 60 de zile
de la data �ncetării motivului pentru care au fost pensionate;
���
b) prin cumularea perioadei de asigurare premergătoare datei
acordării concediului pentru creşterea copilului p�nă la
�mplinirea v�rstei de 2 ani, respectiv 3 ani �n cazul copilului cu handicap, cu
perioada de asigurare realizată după reluarea activităţii,
dacă s-au �ncadrat �n muncă sau au �ncheiat contract de asigurare
pentru şomaj �n termen de 60 de zile de la data �ncetării
concediului;
���
c) prin cumularea perioadei de asigurare premergătoare datei
�ncorporării cu perioada de asigurare realizată după reluarea
activităţii, dacă s-au �ncadrat �n muncă sau au �ncheiat
contract de asigurare pentru şomaj �n termen de 60 de zile de la data
�ncheierii stagiului militar;
���
d) prin cumularea perioadei de asigurare premergătoare
�ncetării activităţii cu perioada de asigurare realizată
după reluarea activităţii dispusă prin hotăr�re judecătorească,
dacă perioada de suspendare a activităţii nu
depăşeşte 12 luni şi dacă s-au �ncadrat �n muncă
sau au �ncheiat contract de asigurare pentru şomaj �n termen de 60 de zile
de la data răm�nerii definitive a hotăr�rii judecătoreşti.
���
ART. 36
���
(1) Vechimea �n muncă recunoscută pentru stabilirea
drepturilor de şomaj prevăzute de Legea nr. 1/1991 privind protecţia
socială a şomerilor şi reintegrarea lor profesională,
republicată, cu modificările ulterioare, p�nă la data
intrării �n vigoare a prezentei legi se asimilează cu stagiul de
cotizare.
���
(2) Dovada vechimii �n muncă, prevăzută la alin. (1), se
face cu carnetul de muncă sau cu alte acte prevăzute de lege.
���
(3) Certificarea stagiului de cotizare realizat anterior intrării
�n vigoare a prezentei legi se face de către agenţiile pentru
ocuparea forţei de muncă.
���
ART. 37
���
(1) Constituie stagiu de cotizare perioadele �n care angajaţii sau,
după caz, şi angajatorii au plătit contribuţii de
asigurări pentru şomaj �n sistemul asigurărilor pentru
şomaj �n Rom�nia, precum şi �n alte ţări, �n
condiţiile stabilite prin acordurile şi convenţiile
internaţionale la care Rom�nia este parte.
���
(2) Drepturile cuvenite �n sistemul asigurărilor pentru şomaj
din Rom�nia se pot transfera �n ţările �n care asiguraţii
�şi stabilesc domiciliul sau reşedinţa, �n condiţiile
reglementate prin acorduri şi convenţii internaţionale la care
Rom�nia este parte.
���
(3) Indemnizaţiile de şomaj aferente drepturilor
prevăzute la alin. (2) pot fi transferate �n alte
ţări, �n condiţiile reglementate prin acorduri şi
convenţii internaţionale la care Rom�nia este parte, �n moneda
ţărilor respective sau �ntr-o altă monedă asupra
căreia s-a convenit.
���
ART. 38
���
(1) Indemnizaţia de şomaj se acordă persoanelor
prevăzute la art. 17, la cerere, după caz, de la data:
���
a) �ncetării contractului individual de
muncă;
���
b) �ncetării raporturilor de serviciu;
���
c) �ncetării mandatului pentru care au
fost numite sau alese;
���
d) desfacerii contractului militarilor
angajaţi pe bază de contract;
���
e) �ncetării calităţii de membru
cooperator;
���
f) �ncetării contractului de asigurare
pentru şomaj;
���
g) �ncetării motivului pentru care au fost
pensionate;
���
h) �ncetării concediului pentru
creşterea copilului p�nă la �mplinirea v�rstei de 2 ani, respectiv de
3 ani;
���
i) �ncheierii efectuării stagiului
militar;
���
j) răm�nerii definitive a hotăr�rii
judecătoreşti;
���
k) �ncetării activităţii
desfăşurate exclusiv pe baza convenţiei civile;
���
l) expirării perioadei de 60 de zile, prevăzută
la art. 17 alin. (2) lit. a);
���
m) absolvirii, pentru cazurile prevăzute
la art. 17 alin. (2) lit. b);
���
n) expirării perioadei de 30 de zile,
prevăzută la art. 17 alin. (2) lit.
c).
���
(2) Indemnizaţia de şomaj se acordă de la data
prevăzută la alin. (1), dacă cererea este
�nregistrată la agenţia pentru ocuparea forţei de muncă, �n
termen de 30 de zile de la această dată.
���
(3) Dacă cererea este �nregistrată după expirarea
termenului de 30 de zile, dar nu mai t�rziu de 12 luni de la data prevăzută
la alin. (1), indemnizaţia de şomaj se acordă �ncep�nd cu data
�nregistrării cererii.
���
(4) Termenul de maximum 12 luni prevăzut la alin. (3) este termen de decădere din drepturi.
���
ART. 39
���
(1) Indemnizaţia de şomaj se acordă şomerilor
prevăzuţi la art. 17 alin. (1) pe
perioade stabilite diferenţiat, �n funcţie de stagiul de cotizare,
după cum urmează:
���
a) 6 luni, pentru persoanele cu un stagiu de
cotizare de p�nă la 5 ani, dar nu mai puţin de 1 an;
���
b) 9 luni, pentru persoanele cu un stagiu de
cotizare cuprins �ntre 5 şi 10 ani;
���
c) 12 luni, pentru persoanele cu un stagiu de
cotizare mai mare de 10 ani.
���
(2) Cuantumul indemnizaţiei de şomaj prevăzute la alin.
(1) este o sumă fixă, neimpozabilă,
lunară, reprezent�nd 75% din salariul de bază minim brut pe
���
ART. 40
���
(1) Indemnizaţia de şomaj se acordă şomerilor
prevăzuţi la art. 17 alin. (2) pe
o perioadă de 6 luni şi este o sumă fixă,
neimpozabilă, lunară, al cărei cuantum reprezintă 50% din
salariul de bază minim brut pe
���
(2) Indemnizaţia de şomaj prevăzută la alin. (1) se acordă şomerilor prevăzuţi la art.
17
alin. (2) lit. a) şi
b), o singură dată, pentru fiecare formă de
�nvăţăm�nt absolvită.
���
ART. 41
���
(1) Persoanele care beneficiază de indemnizaţie de şomaj
au următoarele obligaţii:
���
a) să se prezinte lunar, pe baza
programării sau ori de c�te ori sunt solicitate, la agenţia pentru
ocuparea forţei de muncă la care sunt �nregistrate, pentru a primi
sprijin �n vederea �ncadrării �n muncă;
���
b) să comunice �n termen de 3 zile agenţiei pentru ocuparea
forţei de muncă la care sunt �nregistrate orice modificare a
condiţiilor care au condus la acordarea drepturilor;
���
c) să participe la serviciile pentru
stimularea ocupării şi de formare profesională oferite de
agenţia pentru ocuparea forţei de muncă la care sunt
�nregistrate;
���
d) să caute activ un loc de muncă.
���
(2) Angajatorii care au �ncadrat �n muncă, conform legii, persoane
din r�ndul beneficiarilor de indemnizaţii de şomaj au obligaţia
de a anunţa �n termen de 3 zile agenţiile pentru ocuparea forţei
de muncă la care aceştia au fost �nregistraţi.
���
(3) Obligaţia prevăzută la alin. (2) revine
şi caselor teritoriale de pensii care au stabilit şi au pus �n
plată pensiile cuvenite beneficiarilor de indemnizaţie de şomaj.
���
ART. 42
���
(1) Nu beneficiază de indemnizaţie de şomaj persoanele
care, la data solicitării dreptului, refuză un loc de muncă
potrivit pregătirii sau nivelului studiilor, situat la o
distanţă de cel mult 50 km de localitatea de domiciliu, sau
refuză participarea la servicii pentru stimularea ocupării şi de
formare profesională oferite de agenţiile pentru ocuparea forţei
de muncă.
���
(2) Nu beneficiază de indemnizaţie de şomaj
absolvenţii care, la data solicitării dreptului, urmează o
formă de �nvăţăm�nt.
���
ART. 43
���
(1) Indemnizaţia de şomaj se plăteşte lunar �n
cuantumul prevăzut la art. 39 alin. (2), respectiv la art. 40 alin.
(1).
���
(2) Pentru fracţiuni de lună
indemnizaţia de şomaj se calculează proporţional cu
numărul de zile calendaristice din luna respectivă.
���
ART. 44
���
�ncetarea plăţii indemnizaţiilor de şomaj acordate
beneficiarilor are loc după cum urmează:
���
a) la data �ncadrării �n muncă,
conform legii, pentru o perioadă mai mare de 12 luni;
���
b) la data c�nd realizează din
activităţi autorizate potrivit legii venituri lunare mai mari dec�t
indemnizaţia de şomaj;
���
c) la 90 de zile de la data emiterii autorizaţiei
de funcţionare pentru a desfăşura activităţi
independente sau a certificatului de �nmatriculare, conform legii, dacă
realizează venituri lunare mai mari dec�t indemnizaţia de şomaj;
���
d) la data refuzului nejustificat de a se
�ncadra conform pregătirii sau nivelului studiilor �ntr-un loc de
muncă situat la o distanţă de cel mult 50 km de localitatea de
domiciliu;
���
e) la data refuzului nejustificat de a
participa la servicii pentru stimularea ocupării şi de formare
profesională sau la data �ntreruperii acestora din motive imputabile
persoanei;
���
f) dacă perioada de pensionare pentru
invaliditate depăşeşte 12 luni;
���
g) la data �ndeplinirii condiţiilor de
pensionare pentru limită de v�rstă, de la data solicitării
pensiei anticipate sau la data c�nd pensia de invaliditate devine
nerevizuibilă;
���
h) la data plecării �n
străinătate a beneficiarului pentru o perioadă mai mare de 3
luni;
���
i) la data �nceperii executării unei
pedepse privative de libertate pentru o perioadă mai mare de 12 luni;
��� j) �n cazul
decesului beneficiarului;
���
k) la expirarea termenelor prevăzute la art.
45
alin. (2) şi (3);
���
l) la expirarea termenelor prevăzute la art.
39
alin. (1), respectiv la art. 40 alin. (1);
���
m) la data admiterii �ntr-o formă de
�nvăţăm�nt.
���
ART. 45
���
(1) Suspendarea plăţii indemnizaţiilor de şomaj
acordate beneficiarilor are loc după cum urmează:
���
a) la data la care nu şi-a �ndeplinit
obligaţia prevăzută la art. 41 alin. (1) lit. a);
���
b) pe perioada �ndeplinirii obligaţiilor militare;
���
c) la data �ncadrării �n muncă,
conform legii, cu contract individual de muncă pe perioadă
determinată mai mică de 12 luni;
���
d) la data plecării din
���
e) pe perioada �n care este arestat preventiv
sau pentru executarea unei pedepse privative de libertate de p�nă la 12
luni;
���
f) la data pensionării pentru
invaliditate;
���
g) pe perioada acordării indemnizaţiei pentru incapacitate
temporară de muncă, a indemnizaţiei de maternitate şi a
indemnizaţiei pentru creşterea copilului p�nă la �mplinirea
v�rstei de 2 ani, respectiv de 3 ani �n cazul copilului cu handicap;
���
h) pe perioada incapacităţii temporare de muncă mai mare
de 3 zile datorită accidentelor survenite �n perioada cursurilor de
calificare, recalificare, perfecţionare sau, după caz, a altor forme
de pregătire profesională, �n timpul şi din cauza practicii
profesionale;
���
i) pe perioada acordării
plăţilor compensatorii, potrivit legii.
���
(2) Repunerea �n plată, după suspendarea �n condiţiile
alin. (1) lit. a), se face de la data depunerii
cererii beneficiarului, dar nu mai t�rziu de 60 de zile calendaristice de la
data suspendării.
���
(3) Repunerea �n plată, după suspendarea �n condiţiile
alin. (1) lit. b) - i), se face de la data depunerii
cererii beneficiarului, dar nu mai t�rziu de 30 de zile calendaristice de la
data �ncetării situaţiei care a condus la suspendare.
���
(4) Perioada de suspendare prevăzută la alin. (1) lit. a) face parte din perioada de
acordare a indemnizaţiei de şomaj.
���
ART. 46
���
Drepturile băneşti prevăzute la art.
43 fac obiectul executării silite pentru debite provenite din plata
necuvenită a acestora, precum şi pentru cazurile prevăzute de Codul
de procedură civilă ori de alte dispoziţii legale speciale.
���
ART. 47
���
(1) Sumele plătite fără temei legal, cu titlu de
indemnizaţie de şomaj, precum şi debitele create �n
condiţiile prezentei legi se recuperează de la persoanele care le-au
primit �n mod necuvenit, pe baza deciziilor emise de agenţiile pentru
ocuparea forţei de muncă, care constituie titluri executorii.
���
(2) Sumele �ncasate necuvenit cu titlu de indemnizaţie de
şomaj se recuperează de la beneficiari �n termenul general de
prescripţie legal.
���
(3) Sumele rămase nerecuperate de la beneficiarii decedaţi nu
se mai urmăresc.
���
ART. 48
���
(1) Beneficiarii de indemnizaţie de şomaj sunt asiguraţi
�n sistemul asigurărilor sociale de stat şi �n sistemul
asigurărilor sociale de sănătate şi beneficiază de
toate drepturile prevăzute de lege pentru asiguraţii acestor sisteme.
���
(2) Contribuţia pentru asigurările sociale de stat şi
contribuţia pentru asigurările sociale de sănătate se
suportă din bugetul asigurărilor pentru şomaj şi se
virează caselor de asigurări respective de către agenţiile
pentru ocuparea forţei de muncă.
���
(3) Drepturile de asigurări sociale de stat ale persoanelor
beneficiare de indemnizaţie de şomaj se suportă din bugetul
asigurărilor sociale de stat.
���
CAP. 4
���
Măsuri pentru prevenirea şomajului
���
ART. 49
���
�n cazul unor restructurări ale activităţii care pot
conduce la modificări substanţiale ale numărului şi
structurii profesionale a personalului, angajatorii au obligaţia să
�nştiinţeze agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă
�n vederea adoptării unor măsuri pentru combaterea şomajului
şi prevenirea efectelor sociale nefavorabile ale acestor
restructurări.
���
ART. 50
���
(1) �n situaţiile prevăzute la art. 49 angajatorii sunt
obligaţi să acorde preaviz, conform
prevederilor Codului muncii sau ale contractului colectiv de muncă,
angajaţilor care urmează să fie disponibilizaţi.
���
(2) �n perioada preavizului prevăzut la alin. (1) angajaţii vor participa la serviciile de preconcediere
realizate de agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă ori de alţi
furnizori de servicii de ocupare din sectorului public sau privat,
acreditaţi, selectaţi de către acestea, �n condiţiile
legii.
���
(3) �n vederea realizării serviciilor de preconcediere angajatorii
prevăzuţi la art. 49 sunt obligaţi să
�nştiinţeze agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă
cu 30 de zile �naintea acordării preavizelor prevăzute de lege.
���
ART. 51
���
�n sensul prezentei legi, constituie servicii de preconcediere, �n
principal, următoarele activităţi:
���
a) informarea privind prevederile legale
referitoare la protecţia şomerilor şi acordarea serviciilor de
ocupare şi de formare profesională;
���
b) plasarea pe locurile de muncă vacante
existente pe plan local şi instruirea �n modalităţi de
căutare a unui loc de muncă;
���
c) reorientarea profesională �n cadrul
unităţii sau prin cursuri de formare de scurtă durată;
���
d) sondarea opiniei salariaţilor şi
consilierea acestora cu privire la măsurile de combatere a şomajului.
���
ART. 52
���
(1) De serviciile de preconcediere prevăzute la art. 51 pot
beneficia, la cerere, şi alte persoane ameninţate de riscul de a
deveni şomeri.
���
(2) Procedurile privind accesul la măsurile pentru prevenirea
şomajului, modalităţile de finanţare şi
instrucţiunile de implementare a acestora vor fi elaborate de Agenţia
Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă, vor fi avizate
de Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale şi vor fi
aprobate prin hotăr�re a Guvernului.
���
CAP. 5
���
Măsuri pentru stimularea ocupării forţei de muncă
���
SECŢIUNEA 1
���
Servicii specializate
���
ART. 53
���
Măsurile pentru stimularea ocupării forţei de muncă
vizează:
���
a) creşterea şanselor de ocupare a
persoanelor �n căutarea unui loc de muncă;
���
b) stimularea angajatorilor pentru �ncadrarea
�n muncă a şomerilor şi crearea de noi locuri de muncă.
���
ART. 54
���
Măsurile pentru stimularea ocupării forţei de muncă
se adresează at�t persoanelor �n căutarea unui loc de muncă, c�t
şi angajatorilor şi sunt realizate prin servicii specializate,
furnizate de agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă ori de
alţi furnizori de servicii din sectorul public sau privat.
���
ART. 55
���
(1) Furnizorii de servicii specializate pentru stimularea ocupării
forţei de muncă pot să presteze, pe
bază de contracte �ncheiate cu agenţiile pentru ocuparea forţei
de muncă, servicii finanţate din bugetul asigurărilor pentru
şomaj, numai dacă sunt acreditaţi.
���
(2) Acreditarea furnizorilor de servicii prevăzuţi la alin.
(1) se face de către Agenţia
Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă.
���
(3) �n vederea acreditării, Agenţia Naţională pentru
Ocuparea Forţei de Muncă percepe o taxă al cărei cuantum este stabilit anual de către Ministerul Muncii şi
Solidarităţii Sociale, la propunerea acesteia, pentru fiecare tip de
serviciu prestat.
���
(4) Sumele rezultate din �ncasarea taxelor de acreditare constituie
venit la bugetul asigurărilor pentru şomaj.
���
ART. 56
���
Furnizorii de servicii specializate pentru stimularea
ocupării, care finanţează aceste activităţi din alte
fonduri dec�t bugetul asigurărilor pentru şomaj, se acreditează
de către Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de
Muncă.
���
SECŢIUNEA a 2-a
���
Creşterea şanselor de ocupare a persoanelor �n căutarea
unui loc de muncă
���
ART. 57
���
Creşterea şanselor de ocupare a persoanelor �n căutarea
unui loc de muncă se realizează, �n principal, prin:
���
a) informarea şi consilierea
profesională;
���
b) medierea muncii;
���
c) formarea profesională;
���
d) consultanţă şi
asistenţă pentru �nceperea unei activităţi independente sau
pentru iniţierea unei afaceri;
���
e) completarea veniturilor salariale ale
angajaţilor;
���
f) stimularea mobilităţii forţei
de muncă.
���
1. Informarea şi consilierea profesională
���
ART. 58
���
(1) Informarea şi consilierea profesională constituie un ansamblu de servicii acordate �n mod gratuit persoanelor
�n căutarea unui loc de muncă, care au ca scop:
���
a) furnizarea de informaţii privind
piaţa muncii şi evoluţia ocupaţiilor;
���
b) evaluarea şi autoevaluarea
personalităţii �n vederea orientării profesionale;
���
c) dezvoltarea abilităţii şi
�ncrederii �n sine a persoanelor �n căutarea unui loc de muncă, �n
vederea luării de către acestea a deciziei privind propria
carieră;
���
d) instruirea �n metode şi tehnici de
căutare a unui loc de muncă.
���
(2) Informarea şi consilierea profesională se realizează
de centre specializate, organizate �n cadrul agenţiilor pentru ocuparea
forţei de muncă, precum şi de alte centre şi furnizori de
servicii din sectorul public sau privat, acreditaţi, care �ncheie cu
agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă contracte, �n
condiţiile legii.
���
(3) Informarea privind piaţa muncii, stabilirea traseului
profesional, evaluarea şi autoevaluarea se realizează prin
autoinformare, prin acordarea de servicii de consiliere individuală sau de
grup oferite, la cerere, persoanelor �n căutarea unui loc de muncă
sau �n cadrul job-cluburilor organizate de agenţiile pentru ocuparea
forţei de muncă.
���
(4) Consilierea profesională şi instruirea �n metode şi
tehnici de căutare a unui loc de muncă şi de prezentare la
interviuri �n vederea ocupării se realizează de către consilieri
de orientare a carierei, �n cadrul centrelor de informare şi consiliere
privind cariera sau, la cerere, �n cadrul altor forme organizate de instruire.
���
2. Medierea muncii
���
ART. 59
���
(1) Medierea muncii este activitatea prin care
se realizează punerea �n legătură a angajatorilor cu persoanele
�n căutarea unui loc de muncă, �n vederea stabilirii de raporturi de
muncă sau de serviciu.
���
(2) Agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă au
obligaţia de a identifica locurile de muncă
vacante la angajatori şi a le face cunoscute persoanelor �n căutarea
unui loc de muncă.
���
(3) Serviciile de mediere pentru persoanele �n căutarea unui loc de
muncă se acordă gratuit de către agenţiile pentru ocuparea
forţei de muncă şi constau �n:
���
a) informaţii privind locurile de
muncă vacante şi condiţiile de ocupare a acestora prin
publicarea, afişarea, organizarea de burse ale locurilor de muncă;
���
b) mediere electronică av�nd ca scop
punerea automată �n corespondenţă a cererilor şi ofertelor
de locuri de muncă prin intermediul tehnicii de calcul;
���
c) preselecţia candidaţilor
corespunzător cerinţelor locurilor de muncă oferite şi �n
concordanţă cu pregătirea, aptitudinile, experienţa şi
cu interesele acestora.
���
ART. 60
���
(1) �n vederea realizării măsurilor pentru stimularea
ocupării forţei de muncă, agenţiile pentru ocuparea
forţei de muncă au obligaţia de a �ntocmi, pentru fiecare persoană
�n căutarea unui loc de muncă, planul individual de mediere.
���
(2) Procedura de elaborare, conţinutul şi monitorizarea
planului individual de mediere vor fi stabilite prin ordin al
preşedintelui Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de
Muncă.
���
ART. 61
���
(1) Pentru şomerii care beneficiază de indemnizaţii de
şomaj, �n condiţiile prevăzute de prezenta lege, participarea la
serviciile de mediere, la solicitarea agenţiilor pentru ocuparea
forţei de muncă la care sunt �nregistraţi, este
obligatorie.
���
(2) Şomerii care nu beneficiază de indemnizaţii de
şomaj trebuie să depună o cerere la
agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă pentru a fi luaţi
�n evidenţă �n vederea medierii şi, �n cazul ne�ncadrării
�n muncă, să re�nnoiască cererea la 6 luni.
���
(3) De servicii de mediere gratuite beneficiază, la cerere, şi
persoanele prevăzute la art. 16 lit. c), d) şi f).
���
ART. 62
���
Medierea muncii se poate realiza şi contra-cost
de către furnizori de servicii specializate, din sectorul public sau
privat, acreditaţi de Agenţia Naţională pentru Ocuparea
Forţei de Muncă.
���
3. Formarea profesională
���
ART. 63
���
(1) Persoanele �n căutarea unui loc de muncă pot participa la
programe de formare profesională care să le
asigure creşterea şi diversificarea competenţelor profesionale
�n scopul asigurării mobilităţii şi reintegrării pe
piaţa muncii.
���
(2) Programele de formare profesională asigură, conform legii,
iniţierea, calificarea, recalificarea, perfecţionarea şi
specializarea persoanelor �n căutarea unui loc de muncă.
���
(3) Formarea profesională a persoanelor �n căutarea unui loc
de muncă se face ţin�ndu-se seama de cerinţele de moment şi
de perspectivă ale pieţei muncii şi �n concordanţă cu
opţiunile şi aptitudinile individuale ale persoanelor respective.
���
(4) Formele prin care se realizează formarea profesională a
persoanelor �n căutarea unui loc de muncă sunt: cursuri, stagii de
practică şi specializare, precum şi alte forme, �n
condiţiile legii.
���
ART. 64
���
(1) Accesul la programele de formare profesională se face �n urma
activităţii de informare şi consiliere profesională sau de
mediere.
���
(2) Programele de formare profesională a persoanelor �n
căutarea unui loc de muncă se organizează �n mod distinct pe
niveluri de pregătire şi specializări, precum şi pe categorii
şi grupuri de persoane.
���
ART. 65
���
(1) Activitatea de formare profesională a persoanelor �n
căutarea unui loc de muncă se desfăşoară pe baza
planului naţional de formare profesională elaborat anual de către
Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă.
���
(2) Planul naţional de formare profesională se aprobă de
Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale.
���
(3) Finanţarea activităţii de formare profesională
se face din bugetul asigurărilor pentru şomaj, �n baza indicatorilor
stabiliţi prin planul naţional de formare profesională aprobat.
���
ART. 66
���
(1) Serviciile de formare profesională se asigură gratuit
pentru persoanele prevăzute la art. 16 lit. a),
b), d) şi f).
���
(2) Prin servicii de formare profesională se �nţelege totalitatea
drepturilor de care beneficiază persoanele prevăzute la alin. (1) pe durata participării la o formă de
pregătire profesională.
���
(3) Persoanele care beneficiază de indemnizaţie de şomaj
sunt obligate să participe la programele de
formare profesională oferite şi organizate de agenţiile pentru
ocuparea forţei de muncă.
���
(4) Persoanele prevăzute la alin. (1) pot
beneficia de servicii de formare profesională gratuite o singură
dată pentru fiecare perioadă �n care se află �n căutarea
unui loc de muncă.
���
ART. 67
���
(1) Activitatea de formare profesională a persoanelor �n
căutarea unui loc de muncă este
coordonată la nivel naţional de către Agenţia
Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă.
���
(2) Formarea profesională a persoanelor �n căutarea unui loc
de muncă se realizează de agenţiile pentru ocuparea forţei
de muncă prin centrele de formare profesională din subordinea
acestora, precum şi de alţi furnizori de servicii de formare
profesională, din sectorul public sau privat, autorizaţi �n condiţiile
legii.
���
ART. 68
���
(1) Cursurile de calificare, recalificare, perfecţionare şi
specializare se organizează pentru ocupaţii, meserii şi profesii
definite şi cuprinse �n Clasificarea ocupaţiilor din Rom�nia.
���
(2) Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de
Muncă, precum şi furnizorii de servicii de formare profesională
autorizaţi pot organiza cursuri de calificare, recalificare,
perfecţionare şi specializare şi pentru ocupaţii sau
meserii neincluse �ncă �n Clasificarea ocupaţiilor din Rom�nia, numai
după ce au obţinut avizul Ministerului Muncii şi
Solidarităţii Sociale.
���
ART. 69
���
(1) Formele prin care se realizează formarea profesională a
persoanelor �n căutarea unui loc de muncă se
desfăşoară av�nd la bază standardele ocupaţionale
recunoscute la nivel naţional, aprobate potrivit legii.
���
(2) Dacă pentru anumite ocupaţii sau meserii nu există
standarde ocupaţionale, recunoscute la nivel naţional, Agenţia
Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă poate solicita
unor unităţi specializate proiecte de standarde ocupaţionale,
care vor fi aprobate potrivit legii.
���
ART. 70
���
Ministerul Muncii şi Solidarităţii
Sociale exercită controlul asupra realizării planului naţional
de formare profesională.
���
4. Consultanţă şi asistenţă pentru �nceperea
unei activităţi independente sau pentru iniţierea unei afaceri
���
ART. 71
���
(1) Consultanţa şi asistenţa pentru �nceperea unei
activităţi independente sau pentru iniţierea unei afaceri se
acordă, la cerere, persoanelor �n căutarea unui loc de muncă,
sub formă de servicii juridice, de marketing, financiare, metode şi
tehnici eficiente de management şi alte servicii de consultanţă.
���
(2) Serviciile prevăzute la alin. (1) pot
fi realizate de agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă sau,
după caz, de firme private, organizaţii profesionale, fundaţii
şi asociaţii specializate �n aceste domenii, cu care agenţiile
�ncheie contracte �n condiţiile legii.
���
(3) Serviciile prevăzute la alin. (1) se
acordă gratuit, o singură dată, pentru fiecare perioadă �n care
persoanele beneficiază de indemnizaţii de şomaj �n
condiţiile prezentei legi.
���
5. Completarea veniturilor salariale ale angajaţilor
���
ART. 72
���
Persoanele care primesc indemnizaţia de şomaj �n perioada
prevăzută de lege şi care se angajează, potrivit legii,
pentru program normal de lucru beneficiază, din momentul angajării
p�nă la sf�rşitul perioadei pentru care erau �ndreptăţite
să primească indemnizaţie de şomaj, de o sumă
lunară, neimpozabilă, acordată din bugetul asigurărilor
pentru şomaj, �n cuantum de 30% din indemnizaţia de şomaj
primită �n luna anterioară �ncadrării.
���
ART. 73
���
(1) Persoanele prevăzute la art. 72 beneficiază de
această sumă şi �n situaţia �n care, �n perioada pentru
care au dreptul la indemnizaţia de şomaj, le �ncetează raportul
de muncă sau de serviciu la primul angajator şi se �ncadrează la
un alt angajator.
���
(2) Suma plătită din bugetul asigurărilor pentru
şomaj, �n cuantumul stabilit la art. 72, se acordă pentru
situaţia prevăzută la alin. (1) p�nă la sf�rşitul perioadei pentru care persoana
era �ndreptăţită să primească indemnizaţia de
şomaj.
���
6. Stimularea mobilităţii forţei de muncă
���
ART. 74
���
Persoanele care �n perioada �n care beneficiază de
indemnizaţie de şomaj se �ncadrează, potrivit legii, �ntr-o
localitate situată la o distanţă mai mare de 50 km de
localitatea �n care �şi au domiciliul stabil, beneficiază de o
primă de �ncadrare neimpozabilă, acordată din bugetul
asigurărilor pentru şomaj, egală cu nivelul a două salarii
minime brute pe ţară �n vigoare la data acordării.
���
ART. 75
���
Persoanele care �n perioada �n care beneficiază de
indemnizaţie de şomaj se �ncadrează, potrivit legii, �ntr-o
altă localitate şi, ca urmare a acestui fapt, �şi schimbă
domiciliul primesc o primă de instalare, acordată din bugetul
asigurărilor pentru şomaj, egală cu nivelul a 7 salarii minime
brute pe ţară �n vigoare la data instalării.
���
ART. 76
���
(1) �ncetarea raporturilor de muncă sau de serviciu din
iniţiativa sau din motive imputabile angajatului, �ntr-o perioadă mai
mică de 12 luni de la data �ncadrării �n muncă, atrage
obligaţia restituirii integrale de către angajat a sumelor acordate
drept prime prevăzute la art. 74 şi 75.
���
(2) �n situaţia nerespectării prevederilor alin. (1) recuperarea sumelor prevăzute la art. 74 şi
75 se va face pe baza deciziilor de imputare
emise de agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă, care
constituie titluri executorii.
���
SECŢIUNEA a 3-a
���
Stimularea angajatorilor pentru �ncadrarea �n muncă a şomerilor
���
ART. 77
���
Stimularea angajatorilor pentru �ncadrarea �n muncă a
şomerilor se realizează prin:
���
a) subvenţionarea locurilor de muncă;
���
b) acordarea de credite �n condiţii
avantajoase �n vederea creării de noi locuri de muncă;
���
c) acordarea unor facilităţi.
���
1. Subvenţionarea locurilor de muncă
���
ART. 78
���
(1) Din bugetul asigurărilor pentru şomaj şi din alte
surse alocate conform prevederilor legale se pot subvenţiona cheltuielile
cu forţa de muncă efectuate �n cadrul realizării unor programe
care au ca scop ocuparea temporară a forţei de muncă din r�ndul
şomerilor, pentru executarea de lucrări şi activităţi
de interes pentru comunităţile locale.
���
(2) Pot fi subvenţionate din sursele prevăzute la alin. (1),
�n principal, următoarele categorii de servicii:
���
a) servicii publice de refacere şi �ntreţinere a
infrastructurii, de ecologizare şi de realizare a unor lucrări
edilitare, organizate de autorităţile publice locale, de firme
private sau organizaţii neguvernamentale, cu avizul administraţiei
publice locale;
���
b) servicii sociale care cuprind
activităţi de �ngrijire la domiciliu a copiilor, bolnavilor,
persoanelor v�rstnice, persoanelor cu handicap, organizate de
autorităţile publice locale, organizaţii neguvernamentale
şi alte organisme, �n condiţiile legii.
���
ART. 79
���
(1) Subvenţiile prevăzute la art. 78 alin. (1) se acordă angajatorilor pe o perioadă de cel mult
12 luni, la solicitarea autorităţilor publice locale, pentru fiecare
persoană �ncadrată cu contract individual de muncă, din r�ndul
şomerilor, pentru servicii de natura celor prevăzute la art. 78 alin.
(2).
���
(2) Cuantumul subvenţiei acordate este de
70% din salariul de bază minim brut pe
���
ART. 80
���
(1) Angajatorii care �ncadrează �n muncă pe durată
nedeterminată absolvenţi ai unor instituţii de
�nvăţăm�nt primesc, pe o perioadă de 12 luni, pentru
fiecare absolvent, o sumă lunară reprezent�nd un salariu minim brut
pe ţară �n vigoare.
���
(2) Angajatorii care �ncadrează �n muncă pe durată
nedeterminată absolvenţi din r�ndul persoanelor cu handicap primesc,
pe o perioadă de 18 luni, pentru fiecare absolvent, o sumă
lunară reprezent�nd 1,5 salarii minime brute pe ţară �n vigoare.
���
ART. 81
���
Măsurile de stimulare prevăzute la art.
80 nu
se acordă pe perioadele �n care raporturile de muncă sau de serviciu
sunt suspendate.
���
ART. 82
���
�n sensul prezentei legi, prin absolvent al unei instituţii de
�nvăţăm�nt se �nţelege persoana care a obţinut o
diplomă sau un certificat de studii, �n condiţiile legii, �n una
dintre instituţiile de �nvăţăm�nt gimnazial, profesional,
special, liceal, postliceal sau superior, de stat ori particular, autorizat sau
acreditat �n condiţiile legii.
���
ART. 83
���
(1) Angajatorii care �ncadrează absolvenţi �n condiţiile art.
80 sunt obligaţi să menţină
raporturile de muncă sau de serviciu ale acestora cel puţin 3 ani de
la data �ncheierii.
���
(2) Angajatorii care �ncetează din iniţiativa lor raporturile
de muncă sau de serviciu ale absolvenţilor, anterior termenului de 3
ani prevăzut la alin. (1), sunt obligaţi să
restituie, �n totalitate, agenţiilor pentru ocuparea forţei de
muncă sumele �ncasate pentru fiecare absolvent, plus dob�nda aferentă,
calculată la nivelul celei acordate de trezoreria statului pentru bugetul
asigurărilor pentru şomaj.
���
(3) Prevederile alin. (2) nu se aplică �n
situaţia �n care �ncetarea raporturilor de muncă sau de serviciu are
loc din iniţiativa sau din motive imputabile angajatului.
���
(4) Absolvenţii pot fi �ncadraţi �n condiţiile art. 80, o
singură dată pentru fiecare formă de �nvăţăm�nt,
�n termen de 12 luni de la data absolvirii studiilor.
���
ART. 84
���
(1) �n perioada celor 3 ani, prevăzută la art. 83 alin.
(1), absolvenţii pot urma o formă de pregătire
profesională, organizată de către angajator, �n condiţiile
legii.
���
(2) Cheltuielile necesare pentru pregătirea profesională
prevăzută la alin. (1) vor fi suportate, la
cererea angajatorilor, din bugetul asigurărilor pentru şomaj.
���
ART. 85
���
(1) Angajatorii care �ncadrează �n muncă pe perioadă
nedeterminată şomeri �n v�rstă de peste 45 de ani sau
şomeri �ntreţinători unici de familii primesc lunar, pe o perioadă
de 12 luni, pentru fiecare persoană angajată din aceste categorii, o
sumă egală cu un salariu minim brut pe ţară �n vigoare, cu
obligaţia menţinerii raporturilor de muncă sau de serviciu cel
puţin 2 ani.
���
(2) De aceleaşi facilităţi beneficiază şi
angajatorii care au sub 100 de angajaţi şi �ncadrează �n
muncă pe durată nedeterminată persoane cu handicap, cu
obligaţia menţinerii raporturilor de muncă sau de serviciu cel
puţin 2 ani.
���
(3) Angajatorii care �ncetează din iniţiativa lor raporturile
de muncă sau de serviciu ale persoanelor prevăzute la alin. (1)
şi (2), anterior termenului de 2 ani, sunt obligaţi să
restituie, �n totalitate, agenţiilor pentru ocuparea forţei de
muncă sumele �ncasate pentru fiecare persoană şi dob�nzile
aferente, calculate la nivelul celor acordate de trezoreria statului pentru
bugetul asigurărilor pentru şomaj.
���
(4) Prevederile alin. (3) nu se aplică �n
situaţia �n care �ncetarea raporturilor de muncă sau de serviciu are
loc din iniţiativa sau din motive imputabile angajatului.
���
2. Acordarea de credite �n condiţii avantajoase
���
ART. 86
���
(1) Pentru crearea de noi locuri de muncă prin �nfiinţarea
şi dezvoltarea de �ntreprinderi mici şi mijlocii, unităţi
cooperatiste, asociaţii familiale, precum şi activităţi
independente desfăşurate de persoane fizice autorizate se pot acorda,
din bugetul asigurărilor pentru şomaj, credite �n condiţii
avantajoase.
���
(2) Creditele se acordă �n baza unor proiecte de fezabilitate,
proporţional cu numărul de locuri de muncă ce vor fi
�nfiinţate, pentru o perioadă de cel mult 3 ani, pentru
investiţii, inclusiv perioada de graţie de maximum 6 luni şi,
respectiv, 1 an pentru asigurarea producţiei, cu o dob�ndă de 50% din
taxa oficială a scontului stabilită de Banca Naţională a Rom�niei.
���
(3) Beneficiarii de credite acordate �n condiţiile prevăzute
la alin. (2) trebuie să �ndeplinească
următoarele condiţii:
���
a) să aibă cel mult 250 de
angajaţi şi/sau membri cooperatori cu raporturi de muncă sau de
serviciu;
���
b) activitatea de bază să se
realizeze �n producţie, servicii sau �n turism;
���
c) pe cel puţin 50% din locurile de
muncă nou-create să fie �ncadrat personal provenind din r�ndul
şomerilor �nregistraţi la agenţiile pentru ocuparea forţei
de muncă;
���
d) personalul �ncadrat �n condiţiile
prevăzute la lit. c) să fie menţinut �n
activitate cel puţin 3 ani;
���
e) locurile de muncă avute �n vedere la
acordarea de credite �n condiţiile alin. (2) să
nu fie locurile de muncă vacante, rezultate �n urma
disponibilizărilor de personal �n ultimele 12 luni premergătoare �ncheierii
contractului de creditare.
���
(4) Şomerii care se obligă să
�nfiinţeze �ntreprinderi mici şi mijlocii, unităţi
cooperatiste, asociaţii familiale, precum şi ca persoane fizice
autorizate au prioritate la obţinerea creditelor, cu respectarea
condiţiilor prevăzute la alin. (2) şi
(3).
���
ART. 87
���
Suma totală care poate fi utilizată pentru acordarea de
credite şi cuantumul maxim al creditului ce poate
fi acordat se vor stabili prin legea bugetului asigurărilor sociale de
stat.
���
ART. 88
���
(1) �n cazul �n care persoanele angajate din r�ndul şomerilor sunt
disponibilizate anterior �mplinirii celor 3 ani de la �ncadrare, angajatorul
este obligat ca, �n termen de maximum 30 de zile calendaristice de la data
disponibilizării, să �ncadreze şomeri pe locurile de muncă
devenite vacante.
���
(2) Obligaţia prevăzută la alin. (1) revine
angajatorilor şi �n situaţia �n care persoanele angajate pe noile
locuri de muncă create nu provin din r�ndul şomerilor.
���
(3) Pe perioada derulării contractului de creditare angajatorul nu
poate reduce numărul de posturi existent �n unitate la data acordării
creditului.
���
ART. 89
���
(1) �n cazul nerespectării condiţiei prevăzute la art.
86
alin. (3) lit. c), angajatorul va suporta o penalitate egală cu mărimea creditului
acordat pentru fiecare loc de muncă creat şi neocupat.
���
(2) �n cazul nerespectării obligaţiei prevăzute la art.
88
alin. (1) şi (2), angajatorul
va suporta o penalitate egală cu mărimea creditului acordat pentru
fiecare loc de muncă creat şi neocupat, proporţional cu
numărul de luni neocupate.
���
(3) �n cazul nerespectării obligaţiei prevăzute la art.
88
alin. (3), contractul de creditare se reziliază, iar
agentul economic va suporta o penalitate egală cu
creditul acordat plus dob�nda aferentă, fără a mai avea
posibilitatea să beneficieze de credite �n condiţiile prezentei legi
timp de 3 ani.
���
ART. 90
���
Angajatorul poate solicita un nou credit
dacă a achitat integral creditul anterior, inclusiv dob�nzile aferente.
���
ART. 91
���
(1) Administrarea sumelor alocate din bugetul asigurărilor pentru
şomaj pentru acordarea de credite �n condiţii avantajoase se face de
bănci sau de agenţii autorizate potrivit legii, cu care Agenţia
Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă �ncheie contracte
�n condiţiile prevăzute de lege.
���
(2) Banca sau agenţia de credite care administrează fonduri
pentru acordarea de credite poartă răspunderea pentru rambursarea
sumelor la bugetul asigurărilor pentru şomaj.
���
ART. 92
���
Condiţiile de acordare şi rambursare a creditelor, modul de
stabilire a garanţiilor, organizarea şi desfăşurarea
licitaţiilor pentru desemnarea băncilor şi agenţiilor
autorizate să acorde credite din bugetul asigurărilor pentru
şomaj se vor stabili prin norme metodologice comune ale Ministerului Muncii
şi Solidarităţii Sociale şi Băncii Naţionale a
Rom�niei.
���
3. Facilităţi acordate angajatorilor
���
ART. 93
���
(1) Angajatorii care �ncadrează �n muncă persoane din r�ndul
şomerilor, pe care le menţin �n activitate pe o perioadă de cel
puţin 6 luni de la data angajării, beneficiază de reducerea
sumei reprezent�nd contribuţia de 5% datorată bugetului
asigurărilor pentru şomaj.
���
(2) Reducerea contribuţiei se acordă �ncep�nd din anul fiscal
următor, pentru o perioadă de 6 luni, şi constă �n
diminuarea sumei datorate lunar cu 0,5% pentru fiecare procent din ponderea
personalului nou-angajat �n condiţiile prevăzute la alin. (1) din numărul mediu scriptic de personal �ncadrat cu
contract individual de muncă din anul respectiv.
���
ART. 94
���
Angajatorii care primesc credite din bugetul asigurărilor pentru
şomaj, �n condiţiile art. 86 alin. (1),
beneficiază de reducere
���
SECŢIUNEA a 4-a
���
Prevederi finale
���
ART. 95
���
Procedurile privind accesul la măsurile pentru stimularea
ocupării forţei de muncă, modalităţile de
finanţare şi instrucţiunile de implementare a acestora vor fi
elaborate de Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de
Muncă, vor fi avizate de Ministerul Muncii şi Solidarităţii
Sociale şi vor fi aprobate prin hotăr�re a Guvernului.
���
ART. 96
���
(1) Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de
Muncă �ntocmeşte la sf�rşitul fiecărui an bilanţuri de
ocupare, prin care se evidenţiază efectele măsurilor de
stimulare a ocupării, realizate �n perioada respectivă.
���
(2) Conţinutul-cadru al bilanţurilor de ocupare se aprobă
prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea
Forţei de Muncă.
���
(3) Bilanţurile de ocupare, pe judeţe şi la nivel
naţional, se publică �n primul semestru al anului următor �n
Monitorul Oficial al Rom�niei, Partea a III-a.
���
CAP. 6
���
Instituţii şi responsabilităţi �n aplicarea
prezentei legi
���
SECŢIUNEA 1
���
Instituţii şi organizaţii implicate �n realizarea
prevederilor prezentei legi
���
ART. 97
���
Pentru realizarea obiectivelor şi măsurilor
prevăzute de prezenta lege Guvernul aprobă strategii, planuri şi
programe naţionale, �n profil de ramură şi teritorial.
���
ART. 98
���
Instituţiile implicate �n realizarea prevederilor prezentei legi
sunt:
���
a) Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale;
���
b) Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de
Muncă;
���
c) ministere şi alte organe de
specialitate ale administraţiei publice centrale;
���
d) organizaţiile sindicale şi
asociaţiile patronale reprezentative la nivel naţional;
���
e) prefecturile şi autorităţile
administraţiei publice locale;
���
f) Comisia Naţională de Promovare a
Ocupării Forţei de Muncă.
���
ART. 99
���
Ministerul Muncii şi Solidarităţii
Sociale are �n domeniul ocupării forţei de muncă
următoarele atribuţii:
���
a) urmăreşte tendinţele de pe
piaţa muncii şi elaborează strategii, prognoze şi programe
naţionale privind ocuparea forţei de muncă, formarea
profesională a şomerilor şi egalitatea de şanse pe
piaţa muncii;
���
b) elaborează şi avizează
proiectele de acte normative �n domeniul ocupării, formării profesionale,
promovării egalităţii de şanse pe piaţa muncii;
���
c) elaborează proiectul bugetului
asigurărilor pentru şomaj;
���
d) deleagă anual atribuţiile de
ordonator principal de credite pentru bugetul asigurărilor pentru
şomaj, conform legii;
���
e) urmăreşte, pe baza rapoartelor
trimestriale şi anuale, execuţia bugetului asigurărilor pentru
şomaj şi exercită controlul asupra realizării politicilor,
strategiilor, planurilor şi programelor privind forţa de muncă
de către Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de
Muncă;
���
f) �mpreună cu alte ministere şi
organe de specialitate realizează şi actualizează Clasificarea
ocupaţiilor din Rom�nia, ţin�nd seama de schimbările �n
structura economică şi socială a ţării şi de cerinţele
alinierii la standardele internaţionale �n domeniu;
���
g) promovează programe, propune acorduri
şi implementează proiecte de colaborare internaţională �n
domeniile ocupării, formării profesionale şi
egalităţii de şanse pe piaţa muncii;
���
h) stabileşte anual indicatorii de performanţă
şi nivelul acestora, �n baza cărora se elaborează programul
anual de activitate al Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei
de Muncă.
���
ART. 100
���
(1) Realizarea politicilor, strategiilor, planurilor şi programelor
privind ocuparea forţei de muncă şi formarea profesională a
şomerilor se �nfăptuieşte, �n principal, prin intermediul
Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă.
���
(2) Pentru realizarea serviciilor de ocupare şi formare
profesională Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei
de Muncă va respecta:
���
a) accesul nediscriminatoriu la serviciile
prestate �n domeniul ocupării şi formării profesionale;
���
b) neutralitatea �n posibilele interese
divergente dintre angajatori şi forţa de muncă;
���
c) orientarea activităţii către
nevoile clienţilor prin �ntocmirea planurilor individuale de acţiune
şi promovarea unor servicii rapide şi de calitate;
���
d) respectarea caracterului concurenţial
al activităţilor de pe piaţa muncii;
���
e) confidenţialitatea datelor personale
ale clienţilor;
���
f) transparenţă �n activitatea
desfăşurată şi �n privinţa rezultatelor obţinute;
���
g) descentralizarea serviciilor şi a
procesului de luare a deciziilor;
���
h) adaptabilitatea serviciilor la
modificările din mediul social şi economic.
���
ART. 101
���
Agenţia Naţională pentru Ocuparea
Forţei de Muncă prezintă Ministerului Muncii şi
Solidarităţii Sociale rapoarte trimestriale şi anuale privind
executarea bugetului asigurărilor pentru şomaj şi realizarea
indicatorilor de performanţă stabiliţi prin protocol.
���
ART. 102
���
(1) Ministerele şi alte organe de specialitate ale
administraţiei publice centrale, prin strategiile şi politicile
elaborate �n domeniile pe care le coordonează, trebuie să
asigure creşterea gradului de ocupare a forţei de muncă.
���
(2) �n vederea realizării obiectivelor prevăzute la alin. (1) ministerele şi alte organe de specialitate ale
administraţiei publice centrale pot propune �n cadrul Comisiei
Naţionale de Promovare a Ocupării Forţei de Muncă
strategii, programe şi proiecte de acte normative privind ocuparea şi
formarea profesională a forţei de muncă.
���
ART. 103
���
(1) Organizaţiile sindicale şi asociaţiile patronale,
reprezentative la nivel naţional, participă �n condiţiile
prevăzute de lege la elaborarea şi implementarea programelor şi
măsurilor privind piaţa muncii.
���
(2) Organizaţiile sindicale şi asociaţiile patronale
reprezentative la nivel naţional vor fi consultate la elaborarea de acte
normative care privesc ocuparea forţei de muncă.
���
ART. 104
���
Prefecturile şi autorităţile administraţiei publice
locale au obligaţia să monitorizeze
evoluţiile de pe piaţa muncii �n plan teritorial, să participe
activ la elaborarea şi realizarea măsurilor de
�mbunătăţire a ocupării persoanelor ne�ncadrate �n
muncă şi să sprijine activitatea agenţiilor pentru ocuparea
forţei de muncă.
���
SECŢIUNEA a 2-a
���
Comisia Naţională de Promovare a Ocupării Forţei de
Muncă
���
ART. 105
���
Se �nfiinţează Comisia Naţională de Promovare a Ocupării Forţei de Muncă, denumită �n continuare
Comisia Naţională de Ocupare.
���
ART. 106
���
Comisia Naţională de Ocupare are, �n principal,
următoarele atribuţii:
���
a) supune atenţiei Guvernului strategii
şi politici pentru creşterea nivelului şi calităţii
ocupării forţei de muncă �n corelaţie cu programele de
dezvoltare economică şi socială;
���
b) stabileşte direcţiile
dezvoltării resurselor umane la nivel naţional, �n profil de
ramură şi teritorial;
���
c) asigură armonizarea programelor de
dezvoltare a resurselor umane finanţate din fonduri publice sau din alte
surse;
���
d) face propuneri pentru elaborarea unor acte
normative privind ocuparea forţei de muncă şi de
�mbunătăţire a legislaţiei �n acest domeniu;
���
e) pe baza tendinţelor dezvoltării economice şi sociale
şi a evoluţiilor pe piaţa muncii, face propuneri pentru
iniţierea unor măsuri proactive de combatere a şomajului prin
politici fiscale, ajustări structurale, reconversie profesională.
���
ART. 107
���
(1) Comisia Naţională de Ocupare este alcătuită din
reprezentanţi ai ministerelor, agenţiilor şi departamentelor din
subordinea Guvernului sau autonome, la nivel de secretar de stat, şi din
preşedinţii organizaţiilor sindicale şi asociaţiilor
patronale reprezentative la nivel naţional.
���
(2) Preşedintele Comisiei Naţionale de Ocupare este ministrul muncii şi solidarităţii
sociale.
���
(3) Componenţa Comisiei Naţionale de Ocupare va fi
stabilită �n termen de 60 de zile de la data intrării �n vigoare a
prezentei legi de către ministrul muncii şi solidarităţii
sociale, cu consultarea instituţiilor prevăzute la alin. (1), şi
se aprobă prin decizie a primului-ministru.
���
(4) Secretariatul Comisiei Naţionale de Ocupare este
asigurat prin Direcţia generală forţă de muncă din
cadrul Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale.
���
ART. 108
���
Comisia Naţională de Ocupare poate comanda instituţiilor
de specialitate studii, rapoarte şi analize
privind piaţa muncii, care vor fi finanţate din bugetul
asigurărilor pentru şomaj.
���
ART. 109
���
(1) Comisia Naţională de Ocupare este
legal constituită la data aprobării de către primul-ministru a
componenţei acesteia.
���
(2) Regulamentul de organizare şi funcţionare a Comisiei
Naţionale de Ocupare va fi elaborat de către Ministerul Muncii
şi Solidarităţii Sociale şi va fi supus spre aprobare
acesteia �n termen de 90 de zile de la data constituirii şi va fi publicat
�n Monitorul Oficial al Rom�niei, Partea I.
���
CAP. 7
���
Răspunderea juridică
���
ART. 110
���
�ncălcarea prevederilor prezentei legi atrage,
după caz, răspunderea disciplinară, materială, civilă,
contravenţională sau penală.
���
ART. 111
���
�ncălcarea de către angajator a
obligaţiilor prevăzute la art. 26 alin. (1) şi la art. 27, const�nd �n sustragerea de la
obligaţia privind plata contribuţiilor la bugetul asigurărilor pentru
şomaj, constituie infracţiune şi se pedepseşte cu
�nchisoare de la 6 luni la 1 an sau cu amendă.
���
ART. 112
���
Reţinerea de către angajator de la salariaţi a
contribuţiilor datorate bugetului asigurărilor pentru şomaj
şi nevirarea acestora �n termen de 15 zile �n conturile stabilite potrivit
reglementărilor �n vigoare constituie infracţiune şi se
pedepseşte cu �nchisoare de la 3 luni la 6 luni sau cu amendă.
���
ART. 113
���
Constituie contravenţie următoarele fapte, dacă nu sunt
săv�rşite �n astfel de condiţii �nc�t, potrivit legii penale, să constituie infracţiune:
���
a) necomunicarea lunară a locurilor de
muncă vacante prevăzute la art. 10;
���
b) neutilizarea Clasificării
ocupaţiilor din Rom�nia prevăzute la art. 15;
���
c) nedepunerea lunară a declaraţiei
prevăzute la art. 21;
���
d) neachitarea majorărilor de �nt�rziere
şi a penalităţilor prevăzute la art. 31 alin. (2),
�n termen de 60 de zile calendaristice de la constatare;
���
e) nerespectarea prevederilor art. 41 alin.
(2);
���
f) nerespectarea prevederilor art. 50;
���
g) nerespectarea prevederilor art. 100 alin.
(2) lit. e);
���
h) necomunicarea datelor şi
informaţiilor solicitate �n scris de Agenţia Naţională
pentru Ocuparea Forţei de Muncă pentru �ndeplinirea atribuţiilor
sale prevăzute de lege.
���
ART. 114
���
Contravenţiile prevăzute la art.
113 se sancţionează după cum urmează:
���
a) cele prevăzute la lit. a), b), f) şi h), cu amendă de la 15.000.000 lei
la 25.000.000 lei;
���
b) cele prevăzute la lit. c), d), e)
şi g), cu amendă de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei.
���
ART. 115
���
Amenzile contravenţionale pot fi aplicate şi
persoanelor juridice.
���
ART. 116
���
Constatarea şi sancţionarea
contravenţiilor prevăzute la art. 113 se
realizează de organele de control ale Ministerului Muncii şi
Solidarităţii Sociale, Inspecţiei Muncii, Agenţiei
Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă şi de către
alte organe care, potrivit legii, au dreptul să efectueze control.
���
ART. 117
���
Amenzile contravenţionale aplicate conform prezentei legi
constituie venituri la bugetul asigurărilor pentru şomaj.
���
ART. 118
���
Dispoziţiile prezentei legi, referitoare la
stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor, se completează
cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001
privind regimul juridic al contravenţiilor.
���
ART. 119
���
(1) Litigiile rezultate ca urmare a
aplicării prevederilor prezentei legi se soluţionează de
către instanţele judecătoreşti competente, potrivit legii.
���
(2) Litigiile privind stabilirea şi plata indemnizaţiei de
şomaj se soluţionează �n regim de urgenţă, potrivit
normelor procedurale prevăzute pentru conflictele de drepturi, chiar
dacă prin lege specială se prevede altfel.
���
CAP. 8
���
Dispoziţii tranzitorii şi finale
���
ART. 120
���
(1) Persoanele care solicită dreptul la ajutor de şomaj,
ajutor de integrare profesională sau alocaţie de sprijin �nainte de
data intrării �n vigoare a prezentei legi beneficiază de acest drept
�n cuantumul, pe durata şi �n condiţiile stabilite de Legea nr. 1/1991
republicată, cu modificările ulterioare.
���
(2) �n aceleaşi condiţii beneficiază persoanele
prevăzute la alin. (1) de drepturile care le-au
fost suspendate �nainte de data intrării �n vigoare a prezentei legi
şi care au fost repuse �n plată după această dată.
���
ART. 121
� ��Plata ajutoarelor de
şomaj acordate potrivit Legii nr. 1/1991 republicată, cu
modificările ulterioare, şi a sumelor acordate potrivit prevederilor Ordonanţei
de urgenţă a Guvernului nr. 35/1997 privind măsurile
de stimulare a persoanelor fizice şi juridice pentru �ncadrarea �n
muncă a absolvenţilor instituţiilor de
�nvăţăm�nt, aprobată cu modificări prin Legea nr. 162/1997,
aflate �n derulare la data intrării �n vigoare a prezentei legi, se
suportă din bugetul asigurărilor pentru şomaj.
���
ART. 122
���
(1) Persoanele cărora li s-a stabilit ajutor de şomaj şi
a fost suspendat pe perioada acordării plăţilor compensatorii,
potrivit legii, iar repunerea �n plată a acestui drept are loc �nainte de
intrarea �n vigoare a prezentei legi, beneficiază de ajutorul de
şomaj stabilit.
���
(2) Persoanele cărora li s-a stabilit ajutorul de şomaj
şi a fost suspendat pe perioada acordării plăţilor
compensatorii, potrivit legii, iar data repunerii �n plată este ulterioară datei intrării �n vigoare a
prezentei legi, beneficiază de indemnizaţie de şomaj
stabilită �n condiţiile acestei legi.
���
ART. 123
���
Persoanele fizice sau juridice care p�nă la data intrării �n
vigoare a prezentei legi au �ncadrat absolvenţi �n condiţiile
prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 35/1997,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 162/1997,
beneficiază de aceste măsuri �n condiţiile stabilite de
această ordonanţă de urgenţă.
���
ART. 124
���
Persoanele disponibilizate �n condiţiile
prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
98/1999 privind protecţia socială a persoanelor ale căror
contracte individuale de muncă vor fi desfăcute ca urmare a
concedierilor colective, cu modificările şi completările
ulterioare, după data intrării �n vigoare a prezentei legi, �n cadrul
unor etape prevăzute �n programe de restructurare aprobate sau contracte
de v�nzare-cumpărare �ncheiate anterior intrării �n vigoare a
prezentei legi, beneficiază de indemnizaţie de şomaj �n
condiţiile prevăzute de prezenta lege.
���
ART. 125
���
Indemnizaţia de şomaj se plăteşte
titularului ori mandatarului acestuia stabilit prin procură specială.
���
ART. 126
���
Cererile pentru acordarea indemnizaţiei de
şomaj, precum şi toate actele procedurale �n legătură cu
stabilirea acestui drept sunt scutite de orice fel de taxă de timbru.
���
ART. 127
���
Indemnizaţia de şomaj şi celelalte drepturi stabilite
prin prezenta lege se recalculează ori de c�te ori se modifică
salariul minim brut pe
���
ART. 128
���
Prezenta lege intră �n vigoare la data de 1
martie 2002.
���
ART. 129
���
�n termen de 30 de zile de la data publicării prezentei legi �n
Monitorul Oficial al Rom�niei, Partea I, Ministerul Muncii şi
Solidarităţii Sociale, �n baza propunerilor Agenţiei Naţionale
pentru Ocuparea Forţei de Muncă, va elabora norme metodologice de
aplicare a acesteia, precum şi criterii de acreditare a furnizorilor de
servicii prevăzute la art. 55 şi 56,
care vor fi aprobate prin hotăr�ri ale Guvernului.
���
ART. 130
���
La data intrării �n vigoare a prezentei legi se abrogă:
���
a) Legea nr. 1/1991 privind protecţia socială a şomerilor
şi reintegrarea lor profesională, republicată �n Monitorul
Oficial al Rom�niei, Partea I, nr. 257 din 14 septembrie
1994, cu modificările şi completările ulterioare;
���
b) Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 35/1997
privind măsurile de stimulare a persoanelor fizice şi juridice pentru
�ncadrarea �n muncă a absolvenţilor
instituţiilor de �nvăţăm�nt, publicată �n Monitorul
Oficial al Rom�niei, Partea I, nr. 151 din 11 iulie 1997, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 162/1997, publicată �n Monitorul
Oficial al Rom�niei, Partea I, nr. 288 din 24 octombrie 1997;
���
c) Hotăr�rea Guvernului nr. 456/1997 cu
privire la aprobarea Normelor pentru aplicarea prevederilor Ordonanţei
de urgenţă a Guvernului nr. 35/1997 privind măsurile
de stimulare a persoanelor fizice şi juridice pentru �ncadrarea �n
muncă a absolvenţilor instituţiilor de
�nvăţăm�nt, publicată �n Monitorul Oficial al Rom�niei,
Partea I, nr. 209 din 27 august 1997;
���
d) Ordinul ministrului muncii şi protecţiei sociale nr.
307/1994 pentru aprobarea Instrucţiunilor privind procedura de primire
şi soluţionare a cererilor de plată a ajutorului de şomaj,
a ajutorului de integrare profesională şi a alocaţiei de
sprijin, publicat �n Monitorul Oficial al Rom�niei, Partea I, nr. 324 din 23
noiembrie 1994;
���
e) Hotăr�rea Guvernului nr. 288/1991
privind calificarea, recalificarea şi perfecţionarea pregătirii
profesionale a şomerilor, republicată �n Monitorul Oficial al
Rom�niei, Partea I, nr. 36 din 20 februarie 1996;
���
f) Ordinul ministrului muncii şi protecţiei sociale nr.
435/1995 pentru aprobarea Normelor metodologice privind organizarea,
desfăşurarea şi absolvirea cursurilor de calificare,
recalificare, perfecţionare şi a altor forme de pregătire profesională
a şomerilor şi a Normelor de �nfiinţare, organizare şi
funcţionare a centrelor de calificare, recalificare şi
perfecţionare a şomerilor, publicat �n Monitorul Oficial al Rom�niei,
Partea I, nr. 54 din 15 martie 1996;
���
g) orice alte dispoziţii contrare
prezentei legi.
���
Această lege a fost adoptată de Camera
Deputaţilor �n şedinţa din 18 decembrie 2001, cu respectarea
prevederilor art. 74 alin. (1) din
Constituţia Rom�niei.
��������������������� PREŞEDINTELE CAMEREI
DEPUTAŢILOR
����������� �������������������VALER DORNEANU
���
Această lege a fost adoptată de Senat �n
şedinţa din 20 decembrie 2001, cu respectarea prevederilor art.
74
alin. (1) din Constituţia
Rom�niei.
���������������������� p.
PREŞEDINTELE SENATULUI,
��������������������� ������DORU IOAN TĂRĂCILĂ