Precizări ale Ministrului Muncii,
Solidarităţii Sociale şi Familiei cu privire la moţiunea
simplă cu titlul ��ncălcarea Legii nr. 217/2003 privind prevenirea
şi combaterea violenţei �n familie�
�n
legătură cu demersul parlamentarilor PNL şi PD referitor la
ne�ndeplinirea obligaţiilor prevăzute de Legea nr. 217/2003 privind
prevenirea şi combaterea violenţei �n familie şi precizăm:
�
Experienţa centrelor care
funcţionează deja �n baza Legii nr. 217/2003, centre dedicate
prevenţiei, monitorizării şi combaterii violenţei �n
familie din Bucureşti, Buftea, judeţul Ilfov şi
Constanţa, precum şi a celor de la T�rgu-Mureş, Baia Mare
şi Hunedoara (deschise cu sprijinul Fondului Naţiunilor Unite
pentru Populaţie �n anul 2003) arată importanţa felului �n care
resursele trebuie acordate pentru rezolvarea situaţiei celor afectaţi
de violenţa �n familie. Sumele utilizate au fost �ndreptate direct
către beneficiari, iar majoritatea serviciilor au fost furnizate �n regim
de voluntariat. O parte dintre servicii au fost oferite prin colaborarea cu
personalul de asistenţă socială şi medicală din
structurile deja existente ale administraţiei locale şi din
structurile descentralizate ale ministerelor implicate �n prevenirea şi
combaterea fenomenului: Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale
şi Familiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul
Administraţiei şi Internelor.
�
Organizarea Agenţiei
Naţionale pentru Protecţia Familiei, prevăzută de Legea
217/2003, este o prioritate �n cadrul reformei sistemului de
asistenţă socială din Rom�nia. Reforma ia �n considerare
experienţa dob�ndită prin funcţionarea centrele amintite şi
urmăreşte creşterea eficienţei sociale a
investiţiilor din domeniu. Importanţa fenomenului violenţei �n
familie implică o reg�ndire a activităţilor de prevenire şi
combatere.
�
MMSSF a elaborat şi supus
dezbaterii publice proiectul Legii pentru modificarea şi completarea
Legii 217/2003, astfel �nc�t anul viitor Agenţia să poată
funcţiona �n condiţii optime şi cu utilizarea eficientă a
resurselor. Prin acest demers, MMSSF �şi propune scăderea costurilor
de administrare, precum şi introducerea controlului �n domeniul
prestaţiilor familiale şi al serviciilor sociale.
�
�n formularea actuală a
Legii 217/2003, organizarea şi funcţionarea Agenţiei pentru
Protecţia Familiei ar genera o birocraţie excesivă �
angajarea a sute de noi funcţionari publici � costuri administrative
exagerate - costuri de regie pentru sedii, autoturisme etc. Eficienţa
socială a unei structuri create �n aceste condiţii este minimă,
iar efectul de susţinere a familiilor aflate �n situaţii de
criză este nesemnificativ. Acest lucru ar �nsemna o risipă din banul
public pentru cheltuieli administrative.
�n concluzie, respingem ferm
acuzaţiile aduse de reprezentanţii opoziţiei. Prin politica
Guvernului care, din 2001 şi p�nă �n prezent a alocat resurse
importante şi a iniţiat reforma �n domeniul asistenţei sociale, problematica
violenţei �mpotriva femeii este integrată �ntr-o abordare
complexă a protecţiei familiei. Acest lucru �nseamnă, la
modul practic: acordarea de asistenţă pentru cazurile �n care
violenţa �nseamnă pericol asupra vieţii sau pericol de izolare,
activităţi de reinserţie socială,� precum şi măsuri de prevenire
şi combatere a fenomenului at�t la nivel naţional c�t şi la
nivel local.
26 Noiembrie 2003����