Prezentarea Ministerului

Organizarea Ministerului

Conducerea Ministerului

Relatii cu publicul si mass-media




Programe

Evenimente

Institutii in subordine

Institutii in coordonare

Initiative MMSS

Integrare Europeana

Relatii Internationale

Statistici

Reprezentare in teritoriu

Interviul Ministrului Muncii si Solidaritatii Sociale, domnul Marian S�rbu, acordat publicatiei "Un viitor pentru fiecare - ziar despre cariera"


1. Politica si strategia Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale vizeaza - �n principal - cresterea gradului de ocupare a populatiei active si, implicit, diminuarea somajului.
Prin politicile aplicate �n prezent, se preconizeaza o scadere a somajului sub rata de 8%, p�na �n anul 2004. Acest obiectiv este realizat, �ncep�nd cu 2001, printr-o utilizare diferita a fondului pentru plata ajutorului de somaj si a resurselor aflate la dispozitia Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca. Astfel, daca �n prezent 2 - 3% din bugetul fondului pentru plata ajutorului de somaj sunt folosite pentru aplicarea masurilor active de combatere a somajului, acest procent va creste p�na �n 2004 la 10 - 15%.
Nu �n ultimul r�nd, avem �n vedere promovarea unor acte normative care sa stimuleze ocuparea fortei de munca, �n acord cu prevederile comunitare �n domeniu.

2. Programele de combatere a somajului si cresterea gradului de ocupare a fortei de munca pentru 2001, aplicate de noi prin intermediul Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca cuprind:
- planul national de actiune pentru cresterea gradului de ocupare a fortei de munca;
- programul pentru cresterea gradului de ocupare a fortei de munca �n 70 de localitati cele mai afectate de somaj:
- programul pentru cresterea gradului de ocupare a fortei de munca �n Valea Jiului.
Masurile concrete, active, pentru aplicarea acestor programe sunt:
- medierea, prin bursa locurilor de munca, actiune organizata de doua ori pe an, si care se adreseaza tuturor persoanelor care cauta un loc de munca (bursa generala a locurilor de munca), precum si absolventilor (bursa locurilor de munca pentru absolventi);
- stimularea angajatorilor care creeaza noi locuri de munca, prin creditarea cu dob�nda avantajoasa a IMM-urilor (50% din locurile de munca nou create sunt destinate somerilor, fiecare loc de munca nou fiind creditat cu 50 de milioane de lei);
- stimularea angajatorilor care �ncadreaza �n munca absolventi de �nvatam�nt, prin subventionarea cu 70% a salariului;
- cursuri de calificare / recalificare, organizate de catre ANOFM si finantate total sau partial din bugetul fondului pentru plata ajutorului de somaj.
�n legatura cu aceste cursuri, as vrea sa precizez ca ele sunt, fie organizate la cererea angajatorilor cu care ANOFM are conventii de angajare a 100% dintre somerii absolventi, fie organizate �n �nt�mpinarea pietei muncii, cu conventie de angajare a 60% dintre absolventi.
�ncep�nd cu anul viitor (2002), Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale a promovat un nou act normativ �n domeniul ocuparii fortei de munca si a protectiei somerilor - Legea privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca.
Aceasta lege contine prevederi exprese de stimulare a angajatorilor pentru realizarea lucrarilor si activitatilor publice de interes comunitar, stimularea angajatorilor pentru �ncadrarea �n munca a somerilor apartin�nd unor categorii defavorizate.

3. Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale va elabora standardele ocupationale �n regim armonizat cu cele europene. De asemenea, �ncep�nd cu anul scolar 2001 - 2002 s-a trecut la optimizarea planului de �nvatam�nt �mpreuna cu Ministerul Educatiei si Cercetarii, �n scopul reglarii raportului dintre cerere si oferta pe piata muncii.
�ncercam sa identificam un pachet de masuri si actiuni care sa conduca la orientarea si recalificarea fortei de munca disponibilizate spre structuri, meserii si ocupatii cerute pe piata muncii.

4. Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale participa cu un reprezentant �n consiliul de administratie al Centrului National de Dezvoltare a �nvatam�ntului Profesional si Tehnic. Centrul deruleaza Programul de combatere a marginalizarii si excluderii sociale si profesionale a tinerilor care au abandonat �nvatam�ntul obligatoriu si nu au dob�ndit competente minime necesare ocuparii unui loc de munca (A doua sansa - Educatia 2000).
Prin Hotar�rea de Guvern nr. 430 / 25 aprilie 2001 s-a aprobat Strategia Guvernului Rom�niei de �mbunatatire a Situatiei Romilor. Conceputa pe o perioada de zece ani (2001 - 2010), cu un plan de masuri pe termen mediu de patru ani (2001 - 2004), Strategia se va aplica pe arii sectoriale de responsabilitate, cu sarcini precise stabilite pe institutii. De altfel, Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale, ANOFM si Ministerul Educatiei si Cercetarii colaboreaza pentru realizarea unui program anual de sprijinire a tinerilor absolventi �n vederea angajarii si monitorizarea evolutiei profesionale a tinerilor romi cu studii superioare.

5. �n 1995 a demarat proiectul "Informare si consiliere privind cariera", care este o sub-componenta a proiectului MMSS "Ocupare si protectie sociala". Acesta este un proiect cu o durata de cinci ani, aflat acum �n faza finala si care implica specialisti din Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale, Ministerul Educatiei si Cercetarii si Ministerul Tineretului si Sportului.
A rezultat o retea de centre de informare si consiliere �n cariera la nivelul �ntregii tari, care cuprinde 500 de unitati scolare, 227 de agentii pentru ocuparea fortei de munca locale si 47 de centre de informare pentru tineret.
S-a �ncheiat un nou protocol privind colaborarea dintre Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale, Ministerul Educatiei si Cercetarii, Ministerul Tineretului si Sportului si ANOFM �n vedrea continuarii activitatii �n cadrul proiectului "Informare si consiliere privind cariera".




Legislatie in domeniu

Serviciul electronic de mediere a muncii

Link-uri utile

Sugestii