HOTĂRRE Nr. 886 din 5 octombrie 2000
pentru aprobarea Grilei naţionale de evaluare a nevoilor persoanelor vrstnice
EMITENT: GUVERNUL ROMNIEI
PUBLICATĂ N: MONITORUL OFICIAL NR. 507 din 16 octombrie 2000
n temeiul prevederilor art. 107 din Constituţia Romniei şi ale art. 6 alin. (1) din Legea nr. 17/2000 privind asistenţa socială a persoanelor vrstnice,
Guvernul Romniei adoptă prezenta hotărre.
ART. 1
(1) Se aprobă Grila naţională de evaluare a nevoilor persoanelor vrstnice, prevăzută n anexa nr. 1.
(2) Grila naţională de evaluare a nevoilor persoanelor vrstnice menţionată la alin. (1) cuprinde criteriile de ncadrare n grade de dependenţă.
(3) Prin dependenţă se nţelege situaţia unei persoane care, ca rezultat al pierderii autonomiei din cauze fizice, psihice sau mentale, necesită ajutor semnificativ şi/sau ngrijire pentru a realiza activităţile de bază ale vieţii de zi cu zi.
ART. 2
(1) Criteriile de ncadrare n grade de dependenţă se stabilesc prin evaluarea statusului funcţional, senzorial şi psihoafectiv al persoanei vrstnice.
(2) ncadrarea n grade de dependenţă se face potrivit recomandărilor prevăzute n anexa nr. 2.
ART. 3
(1) Tipurile de servicii recomandate pentru a fi acordate la domiciliu sau n cămin pentru persoane vrstnice se stabilesc pe baza evaluării nevoilor şi ncadrării n grade de dependenţă, a situaţiei economice şi sociale a persoanei vrstnice.
(2) Pentru evaluarea nevoilor persoanelor vrstnice se utilizează Fişa de evaluare sociomedicală (geriatrică) prezentată n anexa nr. 3.
ART. 4
Fişa de evaluare sociomedicală (geriatrică) se constituie ca piesă obligatorie la dosarul persoanei vrstnice care solicită ngrijiri la domiciliu sau n cămin pentru persoane vrstnice.
ART. 5
(1) Medicul specialist din componenţa colectivului prevăzut la art. 28 alin. (2) din Legea nr. 17/2000 privind asistenţa socială a persoanelor vrstnice este medic specialist n geriatrie-gerontologie.
(2) n lipsa acestuia evaluarea nevoilor persoanei vrstnice se efectuează de un medic specialist care a absolvit cursuri postuniversitare n specialitatea geriatrie-gerontologie, avizate de Ministerul Sănătăţii.
(3) n cazul n care ngrijirile se acordă ntr-un cămin pentru persoane vrstnice evaluarea se poate efectua de medicul angajat n unitatea respectivă.
ART. 6
Anexele nr. 1 - 3 fac parte integrantă din prezenta hotărre.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISĂRESCU
Contrasemnează:
Ministrul muncii şi
protecţiei sociale,
Liviu Lucian Albu
Ministru de stat,
ministrul sănătăţii,
Hajdu Gabor
Ministrul finanţelor,
Decebal Traian Remeş
Ministrul funcţiei publice,
Vlad Roşca
ANEXA 1
GRILA NAŢIONALĂ DE EVALUARE A NEVOILOR PERSOANELOR VRSTNICE
________________________________________________________________________________
Necesită Necesită
Criteriile de ncadrare Nu necesită supraveghere supraveghere
n supraveghere temporară permanentă
grade de dependenţă sau ajutor şi/sau ajutor şi/sau ajutor
parţial integral
________________________________________________________________________________
Evaluarea autonomiei 0 1 2
________________________________________________________________________________
A. Evaluarea statusului
funcţional
________________________________________________________________________________
A.I. Activităţi de bază ale
vieţii de zi cu zi
________________________________________________________________________________
1. Igiena corporală (toaletă autonom ajutor parţial se realizează
generală, intimă, specială) numai cu
ajutor
________________________________________________________________________________
2. mbrăcat/dezbrăcat autonom autonom şi/sau se realizează
(posibilitatea de a se parţial autonom numai cu
mbrăca, de a se dezbrăca, pentru mbrăcat; ajutor
de a avea un aspect ngrijit trebuie ncălţat
________________________________________________________________________________
3. Alimentaţie (posibilitatea de mănncă ajutor pentru se realizează
a se servi şi de a se hrăni singur tăiat carne, numai cu
singur) fructe, pine ajutor
etc.
________________________________________________________________________________
4. Igiena eliminărilor autonom incontinenţă incontinent
(continenţă) ocazională
________________________________________________________________________________
5. Mobilizare (trecerea de autonom necesită ajutor grabatar
la o poziţie la alta -
ridicat-aşezat, aşezat-culcat
etc. - şi mişcarea dintr-un
sens n altul)
________________________________________________________________________________
6. Deplasare n interior autonom se deplasează nu se
(deplasarea n interiorul cu ajutor deplasează
camerei n care trăieşte, parţial fără ajutor
cu sau fără baston,
cadru, scaun rulant etc.)
________________________________________________________________________________
7. Deplasare n exterior autonom se deplasează nu se
(deplasarea n exteriorul cu ajutor deplasează
locuinţei fără mijloace de parţial fără ajutor
transport)
________________________________________________________________________________
8. Comunicare (utilizarea utilizare nu utilizează incapabil de
mijloacelor de comunicare normală a n mod spontan a utiliza
la distanţă n scopul de a mijloacelor mijloacele de mijloacele
alerta: , alarmă, de comunicare comunicare de comunicare
sonerie etc.)
________________________________________________________________________________
A.II. Activităţi instrumentale
________________________________________________________________________________
1. Prepararea hranei prevede, necesită ajutor masa i este
(capacitatea de a-şi prepara prepară şi parţial pentru preparată
singur mncarea) serveşte prepararea şi şi servită de
mesele n servirea mesei altă persoană
mod normal
________________________________________________________________________________
2. Activităţi de menaj efectuează efectuează incapabil să
(efectuarea de activităţi singur parţial efectueze
menajere: ntreţinerea casei, activităţile activităţi activităţi
spălatul hainelor, spălatul menajere uşoare menajere,
vaselor etc.) indiferent
de activitate
________________________________________________________________________________
3. Gestiunea şi administrarea gestionează necesită ajutor incapabil de
bugetului şi a bunurilor n mod pentru a-şi gestiona
(gestionează propriile autonom operaţiuni bunurile şi
bunuri, bugetul, ştie să finanţele financiare mai de a utiliza
folosească banii etc.) proprii complexe banii
________________________________________________________________________________
4. Efectuarea cumpărăturilor efectuează poate efectua incapabil de
(capacitatea de a efectua singur un număr limitat a face
cumpărăturile necesare unui cumpărăturile de cumpărături cumpărături
trai decent) şi/sau necesită
nsoţitor
________________________________________________________________________________
5. Respectarea tratamentului ia ia incapabil să
medical (posibilitatea de a medicamentele medicamentele ia singur
se conforma recomandărilor n mod corect dacă dozele medicamentele
medicale) (dozaj şi sunt preparate
ritm) separat
________________________________________________________________________________
6. Utilizarea mijloacelor de utilizează utilizează se deplasează
transport (capacitatea de a mijloacele de transportul puţin numai
utiliza mijloacele de transport n comun nsoţit, n
transport) public sau numai nsoţit taxi sau n
conduce maşină
propria
maşină
________________________________________________________________________________
7. Activităţi pentru timpul le realizează le realizează nu realizează
liber (persoana are n mod curent rar, fără şi nu
activităţi culturale, participare participă la
intelectuale, fizice etc. - spontană astfel de
solitare sau n grup) activităţi
________________________________________________________________________________
B. Evaluarea statusului
senzorial şi psihoafectiv
________________________________________________________________________________
1. Acuitate vizuală suficient distinge feţele, vede numai
de bună vede suficient umbre şi
pentru a pentru a se lumini:
citi, a orienta şi a cecitate
scrie, a evita
lucra manual obstacolele
etc.
________________________________________________________________________________
2. Acuitate auditivă aude bine aude numai surditate sau
vocea puternică aude
sau aude numai sunetele, dar
cu proteză nu nţelege
cuvintele
________________________________________________________________________________
3. Deficienţă de vorbire fără disfazie, voce afazie
de substituţie,
altele
________________________________________________________________________________
4. Orientare orientat n dezorientat n dezorientat
timp şi n timp n spaţiu
spaţiu şi/sau faţă
de alte
persoane
________________________________________________________________________________
5. Memorie fără prezintă prezintă
tulburări tulburări medii, tulburări
de memorie benigne severe,
maligne
________________________________________________________________________________
6. Judecată intactă diminuată grav alterată
________________________________________________________________________________
7. Coerenţă păstrată n păstrată parţial incoerenţă
totalitate
________________________________________________________________________________
8. Comportament normal prezintă prezintă
tulburări medii, tulburări
(hipoactiv, grave
hiperactiv etc.)
________________________________________________________________________________
9. Tulburări afective fără depresie medie depresie
(prezenţa depresiei) majoră
________________________________________________________________________________
NOTĂ:
Pentru fiecare activitate evaluată se identifică trei posibilităţi:
0 - activitate făcută fără ajutor, n mod obişnuit şi corect;
- nu necesită supraveghere şi ajutor.
1 - activitate făcută cu ajutor parţial şi/sau mai puţin corect;
- necesită supraveghere temporară şi/sau ajutor parţial.
2 - activitate făcută numai cu ajutor;
- necesită supraveghere permanentă şi/sau ajutor integral.
Evaluarea statusului funcţional şi psihoafectiv se realizează avndu-se n vedere condiţia obligatorie de integritate psihică şi mentală a persoanei pentru a fi aptă să efectueze activităţile de bază şi instrumentale ale vieţii de zi cu zi.
ANEXA 2
RECOMANDĂRI
privind ncadrarea persoanelor vrstnice n grade de dependenţă
Gradele de dependenţă se stabilesc pe baza criteriilor menţionate n Grila naţională de evaluare a nevoilor persoanelor vrstnice, prevăzută n anexa nr. 1, prin evaluarea statusului funcţional, senzorial şi psihoafectiv al persoanei vrstnice.
1. Evaluarea statusului funcţional cu privire la activităţile de bază şi instrumentale ale vieţii de zi cu zi se realizează prin observaţia asupra activităţilor efectuate de persoana vrstnică, fără ajutorul altei persoane. Ajutoarele materiale şi tehnice, respectiv ochelari, proteze auditive, baston, cadru etc. sunt considerate ca fiind utilizate de persoana evaluată.
2. Evaluarea statusului senzorial şi psihoafectiv este necesară avndu-se n vedere condiţia obligatorie de integritate psihică şi mentală a persoanei vrstnice pentru a fi aptă să efectueze activităţile de bază şi instrumentale ale vieţii de zi cu zi.
3. Fiecare activitate evaluată n Grila naţională de evaluare a nevoilor persoanelor vrstnice se cuantifică cu cifrele 0, 1, 2.
4. Se recomandă ncadrarea persoanelor vrstnice evaluate n următoarele grade de dependenţă:
a) gradul IA - persoanele care şi-au pierdut autonomia mentală, corporală, locomotorie, socială şi pentru care este necesară prezenţa continuă a personalului de ngrijire;
b) gradul IB - persoanele grabatare, lucide sau ale căror funcţii mentale nu sunt n totalitate alterate şi care necesită supraveghere şi ngrijire medicală pentru marea majoritate a activităţilor vieţii curente, noapte şi zi. Aceste persoane nu şi pot efectua singure activităţile de bază de zi cu zi;
c) gradul IC - persoanele cu tulburări mentale grave (demenţe), care şi-au conservat n totalitate sau n mod semnificativ facultăţile locomotorii, precum şi unele gesturi cotidiene pe care le efectuează numai stimulate.
Necesită o supraveghere permanentă, ngrijiri destinate tulburărilor de comportament, precum şi ngrijiri regulate pentru unele dintre activităţile de igienă corporală;
d) gradul IIA - persoanele care şi-au conservat autonomia mentală şi parţial autonomia locomotorie, dar care necesită ajutor zilnic pentru unele dintre activităţile de bază ale vieţii de zi cu zi;
e) gradul IIB - persoanele care nu se pot mobiliza singure din poziţia culcat n picioare, dar care, o dată ridicate, se pot deplasa n interiorul camerei de locuit şi necesită ajutor parţial pentru unele dintre activităţile de bază ale vieţii de zi cu zi;
f) gradul IIC - persoanele care nu au probleme locomotorii, dar care trebuie să fie ajutate pentru activităţile de igienă corporală şi pentru activităţile instrumentale;
g) gradul IIIA - persoanele care se deplasează singure n interiorul locuinţei, se alimentează şi se mbracă singure, dar care necesită un ajutor regulat pentru activităţile instrumentale ale vieţii de zi cu zi; n situaţia n care aceste persoane sunt găzduite ntr-un cămin pentru persoane vrstnice ele sunt considerate independente;
h) gradul IIIB - persoanele care nu şi-au pierdut autonomia şi pot efectua singure activităţile vieţii cotidiene.
ngrijirea persoanelor vrstnice n cămin se poate realiza după cum urmează:
- persoanele ncadrate n gradele de dependenţă IA, IB şi IC sunt ngrijite n secţii pentru persoane dependente;
- persoanele ncadrate n gradele de dependenţă IIA, IIB şi IIC sunt ngrijite n secţii pentru persoane semidependente;
- persoanele ncadrate n gradele de dependenţă IIIA şi IIIB sunt ngrijite n secţii pentru persoane independente.
ANEXA 3
FIŞĂ DE EVALUARE SOCIOMEDICALĂ
(geriatrică)
Nr. fişei ........................
Data luării n evidenţă ..........
Data evaluării ...................
Data ieşirii din evidenţă ........
______________________
| I. PERSOANA EVALUATĂ |
|______________________|
NUMELE*) .................. PRENUMELE .....................
DATA ŞI LOCUL NAŞTERII ...................................... VRSTA .......
ADRESA: Str. ....................... Nr. ... Bl. ... Sc. ... Et. ... Ap. ... LOCALITATEA ................ SECTORUL .... JUDEŢUL ........... CODUL POŞTAL .... ....... FAX ......... E-MAIL ........... PROFESIA ...................... OCUPAŢIA ......................................................
_ _ _ _ _
STUDII: FĂRĂ |_| PRIMARE |_| GIMNAZIALE |_| LICEALE |_| UNIVERSITARE |_|
CARTE DE IDENTITATE .............. SERIA ....... Nr. ................
COD NUMERIC PERSONAL |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
S A A L L Z Z N N N N N C
CUPON PENSIE (DOSAR PENSIE) Nr. .....................................
DOSAR (CUPON) PERSOANĂ CU HANDICAP, Nr. .............................
CARNET ASIGURĂRI DE SĂNĂTATE Nr. .......... SERIA ...................
_ _
SEX: F |_| M |_| RELIGIE .........................................
_ _
STAREA CIVILĂ: NECĂSĂTORIT/Ă |_| CĂSĂTORIT/Ă |_| DATA ..........
_ _
VĂDUV/Ă |_| DATA ....... DIVORŢAT/Ă |_| DATA ......
_
DESPĂRŢIT N FAPT |_| DATA .........
_ _
COPII: DA |_| NU |_|
DACĂ DA, NSCRIEŢI NUMELE, PRENUMELE, ADRESA, TELEFONUL
............................................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................
------------
*) Se completează cu iniţiala tatălui.
__________________________
| II. REPREZENTANTUL LEGAL |
|__________________________|
NUMELE ....................... PRENUMELE ................................
_ _ _ _
CALITATEA: SOŢ/SOŢIE |_| FIU/FIICĂ |_| RUDĂ |_| ALTE PERSOANE |_|
LOCUL ŞI DATA NAŞTERII ................................... VRSTA .......
ADRESA ..................................................................
ACASĂ ......... SERVICIU ......... FAX ......... E-MAIL .........
____________________________________________
| III. PERSOANA DE CONTACT N CAZ DE URGENŢĂ |
|____________________________________________|
NUMELE ....................... PRENUMELE ................................
ADRESA ..................................................................
ACASĂ ......... SERVICIU ......... FAX ......... E-MAIL .........
_______________________
| IV. EVALUAREA SOCIALĂ |
|_______________________|
A. Locuinţă
_ _ _
CASĂ |_| APARTAMENT BLOC |_| ALTE SITUAŢII |_|
_ _ _
SITUATĂ: PARTER |_| ETAJ |_| LIFT |_|
SE COMPUNE DIN:
_ _ _ _
Nr. CAMERE |_| BUCĂTĂRIE |_| BAIE |_| DUŞ |_|
_ _
WC |_| SITUAT N INTERIOR |_|
SITUAT N EXTERIOR |_|
_ _ _
NCĂLZIRE: FĂRĂ |_| CENTRALĂ |_| CU LEMNE/CĂRBUNI |_|
GAZE |_| CU COMBUSTIBIL LICHID |_|
_ _ _ _
APĂ CURENTĂ DA |_| RECE |_| CALDĂ |_| ALTE SITUAŢII |_|
_ _
CONDIŢII DE LOCUIT: LUMINOZITATE ADECVATĂ |_| NEADECVATĂ |_|
UMIDITATE ADECVATĂ |_| IGRASIE |_|
IGIENĂ ADECVATĂ |_| NEADECVATĂ |_|
LOCUINŢA ESTE PREVĂZUTĂ CU:
_ _ _
ARAGAZ, MAŞINĂ DE GĂTIT |_| FRIGIDER |_| MAŞINĂ DE SPĂLAT |_|
_ _
RADIO/TELEVIZOR |_| ASPIRATOR |_|
CONCLUZII PRIVIND RISCUL AMBIENTAL:
.........................................................................
.........................................................................
.........................................................................
.........................................................................
.........................................................................
.........................................................................
.........................................................................
B. Reţea de familie
_
TRĂIEŞTE: SINGUR/Ă |_| DATA ...................
CU SOŢ/SOŢIE |_| DATA ...................
CU COPII |_| DATA ...................
CU ALTE RUDE |_| DATA ...................
CU ALTE PERSOANE |_| DATA ...................
LISTA CUPRINZND PERSOANELE CU CARE LOCUIEŞTE (NUMELE, PRENUMELE, CALITATEA, VRSTA):
_ _
.................................. ESTE COMPATIBIL DA |_| NU |_|
.................................. ESTE COMPATIBIL DA |_| NU |_|
.................................. ESTE COMPATIBIL DA |_| NU |_|
.................................. ESTE COMPATIBIL DA |_| NU |_|
UNA DINTRE PERSOANELE CU CARE LOCUIEŞTE ESTE:
_ _ _
BOLNAVĂ |_| CU DIZABILITĂŢI/HANDICAP |_| DEPENDENTĂ DE ALCOOL |_|
_ _
ESTE AJUTAT DE FAMILIE: DA |_| NU |_|
_ _ _
CU BANI |_| CU MNCARE |_| ACTIVITĂŢI DE MENAJ |_|
_ _ _
RELAŢIILE CU FAMILIA SUNT: BUNE |_| CU PROBLEME |_| FĂRĂ RELAŢII |_|
_ _ _ _
EXISTĂ RISC DE NEGLIJARE: DA |_| NU |_| ABUZ: DA |_| NU |_|
DACĂ DA, SPECIFICAŢI: ......................................................
............................................................................
C. Reţea de prieteni, vecini
_ _
ARE RELAŢII CU PRIETENII, VECINII DA |_| NU |_|
VIZITE |_| RELAŢII DE NTRAJUTORARE |_|
_ _
RELAŢIILE SUNT PERMANENTE |_| RARE |_|
_ _ _
FRECVENTEAZĂ UN GRUP SOCIAL |_| BISERICA |_| ALTELE |_|
SPECIFICAŢI: ...............................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................
NSCRIEŢI NUMELE ŞI PRENUMELE PRIETENILOR ŞI/SAU VECINILOR CU CARE NTREŢINE RELAŢII BUNE ŞI DE NTRAJUTORARE, GRUPURI SOCIALE:
............................................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................
ESTE AJUTAT DE PRIETENI, VECINI PENTRU:
_ _ _
CUMPĂRĂTURI |_| ACTIVITĂŢI DE MENAJ |_| DEPLASARE N EXTERIOR |_|
PARTICIPĂ LA:
_ _
ACTIVITĂŢI ALE COMUNITĂŢII |_| ACTIVITĂŢI RECREATIVE |_|
_ _
COMUNITATEA I OFERĂ UN ANUMIT SUPORT: DA |_| NU |_|
DACĂ DA, SPECIFICAŢI:
............................................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................
__________________________________
| V. EVALUAREA SITUAŢIEI ECONOMICE |
|__________________________________|
- VENIT LUNAR PROPRIU REPREZENTAT DE:
PENSIE DE ASIGURĂRI SOCIALE DE STAT .............................
PENSIE PENTRU AGRICULTORI .............................
PENSIE I.O.V.R. .............................
PENSIE PENTRU PERSOANĂ CU HANDICAP .............................
- ALTE VENITURI: .............................
.............................
.............................
- VENITUL GLOBAL .............................
- BUNURI MOBILE ŞI IMOBILE AFLATE N POSESIE .............................
__________________________________
| VI. EVALUAREA STĂRII DE SĂNĂTATE |
|__________________________________|
A. Diagnostic prezent 1. ...................................................
2. ...................................................
3. ...................................................
4. ...................................................
5. ...................................................
B. Starea de sănătate prezentă
- ANTECEDENTE FAMILIALE RELEVANTE ..........................................
- ANTECEDENTE PERSONALE ....................................................
............................................................................
- TEGUMENTE ŞI MUCOASE (prezenţa ulcerului de decubit, plăgi etc.) .........
............................................................................
- APARAT LOCOMOTOR (se evaluează şi mobilitatea şi tulburările de mers) ....
............................................................................
............................................................................
- APARAT RESPIRATOR (frecvenţă respiratorie, tuse, expectoraţie, dispnee etc.) ..........................................................................
............................................................................
............................................................................
- APARAT CARDIOVASCULAR (TA, AV, puls, dureri, dispnee, tulburări de ritm, edeme, tulburări circulatorii periferice etc.) .................................
............................................................................
............................................................................
- APARAT DIGESTIV (dentiţie, greţuri, dureri, meteorism, tulburări de tranzit intestinal - prezenţa incontinenţei anale; se evaluează şi starea de nutriţie) ......................................................................
............................................................................
............................................................................
- APARAT UROGENITAL (dureri, tulburări de micţiune - prezenţa incontinenţei urinare etc., probleme genitale) ...............................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................
- ORGANE DE SIMŢ (auz, văz, gust, miros, simţ tactil) ......................
............................................................................
............................................................................
- EXAMEN NEUROPSIHIC (precizări privind reflexele, tulburări de echilibru, prezenţa deficitului motor şi senzorial, crize jacksoniene etc.) ...............
............................................................................
............................................................................
C. Investigaţii paraclinice relevante (datele se identifică din documentele medicale ale persoanei):
............................................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................
D. Recomandări de specialitate privind tratamentul igienico-terapeutic şi de recuperare (datele se identifică din documentele medicale ale persoanei - bilete de externare, reţete şi/sau fişa medicală din spital, policlinică, cabinet medicină de familie): ..........................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................
_______________________________________
| VII. EVALUAREA GRADULUI DE DEPENDENŢĂ |
|_______________________________________|
________________________________________________________________________________
Necesită Necesită
Nu necesită supraveghere supraveghere
Evaluarea autonomiei supraveghere temporară permanentă
sau ajutor şi/sau ajutor şi/sau ajutor
parţial integral
________________________________________________________________________________
0 1 2
________________________________________________________________________________
A. Evaluarea statusului
funcţional
________________________________________________________________________________
A.I. Activităţi de bază ale
vieţii de zi cu zi
________________________________________________________________________________
1. Igiena corporală (toaletă
generală, intimă, specială)
________________________________________________________________________________
2. mbrăcat/dezbrăcat (posibilitatea
de a se mbrăca, de a se dezbrăca,
de a avea un aspect ngrijit)
________________________________________________________________________________
3. Alimentaţie (posibilitatea de a se
servi şi de a se hrăni singur) ________________________________________________________________________________
4. Igiena eliminărilor (continenţă)
________________________________________________________________________________
5. Mobilizare (trecerea de la o
poziţie la alta - ridicat-aşezat,
aşezat-culcat etc. - şi mişcarea
dintr-un sens n altul)
________________________________________________________________________________
6. Deplasare n interior (deplasarea
n interiorul camerei n care
trăieşte, cu sau fără baston,
cadru, scaun rulant etc.)
________________________________________________________________________________
7. Deplasare n exterior (deplasarea
n exteriorul locuinţei fără
mijloace de transport)
________________________________________________________________________________
8. Comunicare (utilizarea mijloacelor
de comunicare la distanţă n
scopul de a alerta: telefon,
alarmă, sonerie etc.)
________________________________________________________________________________
A.II. Activităţi instrumentale
________________________________________________________________________________
1. Prepararea hranei (capacitatea
de a-şi prepara singur mncarea)
________________________________________________________________________________
2. Activităţi de menaj (efectuarea de
activităţi menajere: ntreţinerea
casei, spălatul hainelor, spălatul
vaselor etc.)
________________________________________________________________________________
3. Gestiunea şi administrarea
bugetului şi a bunurilor
(gestionează propriile bunuri,
bugetul, ştie să folosească banii
etc.)
________________________________________________________________________________
4. Efectuarea cumpărăturilor
(capacitatea de a efectua
cumpărăturile necesare pentru
un trai decent)
________________________________________________________________________________
5. Respectarea tratamentului medical
(posibilitatea de a se conforma
recomandărilor medicale)
________________________________________________________________________________
6. Utilizarea mijloacelor de
transport (capacitatea de a
utiliza mijloacele de transport)
________________________________________________________________________________
7. Activităţi pentru timpul liber
(persoana are activităţi
culturale, intelectuale, fizice
etc. - solitare sau n grup)
________________________________________________________________________________
B. Evaluarea statusului senzorial
şi psihoafectiv
________________________________________________________________________________
1. Acuitate vizuală
________________________________________________________________________________
2. Acuitate auditivă
________________________________________________________________________________
3. Deficienţă de vorbire
________________________________________________________________________________
4. Orientare
________________________________________________________________________________
5. Memorie
________________________________________________________________________________
6. Judecată
________________________________________________________________________________
7. Coerenţă
________________________________________________________________________________
8. Comportament
________________________________________________________________________________
9. Tulburări afective (prezenţa
depresiei)
________________________________________________________________________________
NOTĂ:
Pentru fiecare activitate evaluată se identifică trei posibilităţi:
0 - activitate făcută fără ajutor, n mod obişnuit şi corect;
- nu necesită supraveghere şi ajutor.
1 - activitate făcută cu ajutor parţial şi/sau mai puţin corect;
- necesită supraveghere temporară şi/sau ajutor parţial.
2 - activitate făcută numai cu ajutor;
- necesită supraveghere permanentă şi/sau ajutor integral.
Evaluarea statusului funcţional şi psihoafectiv se realizează avndu-se n vedere condiţia obligatorie de integritate psihică şi mentală a persoanei pentru a fi aptă să efectueze activităţile de bază şi instrumentale ale vieţii de zi cu zi.
_____________________________
| VIII. REZULTATELE EVALUĂRII |
|_____________________________|
A. Nevoile identificate
...................................... ......................................
...................................... ......................................
...................................... ......................................
...................................... ......................................
...................................... ......................................
...................................... ......................................
...................................... ......................................
B. Gradul de dependenţă:
gradul IA - persoanele care şi-au pierdut autonomia mentală, corporală,
locomotorie, socială şi pentru care este necesară prezenţa
continuă a personalului de ngrijire; _
|_|
gradul IB - persoanele grabatare, lucide sau ale căror funcţii mentale nu
sunt n totalitate alterate şi care necesită supraveghere şi
ngrijire medicală pentru marea majoritate a activităţilor
vieţii curente, noapte şi zi. Aceste persoane nu şi pot
efectua singure activităţile de bază de zi cu zi; _
|_|
gradul IC - persoanele cu tulburări mentale grave (demenţe), care şi-au
conservat, n totalitate sau n mod semnificativ, facultăţile
locomotorii, precum şi unele gesturi cotidiene pe care le
efectuează numai stimulate. Necesită o supraveghere permanentă,
ngrijiri destinate tulburărilor de comportament, precum şi
ngrijiri regulate pentru unele dintre activităţile de igienă
corporală; _
|_|
gradul IIA - persoanele care şi-au conservat autonomia mentală şi parţial
autonomia locomotorie, dar care necesită ajutor zilnic pentru
unele dintre activităţile de bază ale vieţii de zi cu zi; _
|_|
gradul IIB - persoanele care nu se pot mobiliza singure din poziţia culcat
n picioare, dar care, o dată ridicate, se pot deplasa n
interiorul camerei de locuit şi necesită ajutor parţial pentru
unele dintre activităţile de bază ale vieţii de zi cu zi; _
|_|
gradul IIC - persoanele care nu au probleme locomotorii, dar care trebuie
să fie ajutate pentru activităţile de igienă corporală şi
pentru activităţile instrumentale; _
|_|
gradul IIIA - persoanele care se deplasează singure n interiorul locuinţei,
se alimentează şi se mbracă singure, dar care necesită un
ajutor regulat pentru activităţile instrumentale ale vieţii
de zi cu zi; n situaţia n care aceste persoane sunt găzduite
ntr-un cămin pentru persoane vrstnice ele sunt considerate
independente; _
|_|
gradul IIIB - persoanele care nu şi-au pierdut autonomia şi pot efectua
singure activităţile vieţii cotidiene. _
|_|
______________________________________________________
| IX. SERVICII SOCIALE ŞI SOCIOMEDICALE (DE NGRIJIRE) |
| APTE SĂ RĂSPUNDĂ NEVOILOR IDENTIFICATE |
|______________________________________________________|
...................................... ......................................
...................................... ......................................
...................................... ......................................
...................................... ......................................
...................................... ......................................
...................................... ......................................
______________________________________________________
| X. DORINŢELE PERSOANEI VRSTNICE EVALUATE |
|______________________________________________________|
............................................................................
............................................................................
............................................................................
______________________________________________________
| XI. DORINŢELE NGRIJITORILOR DIN REŢEAUA INFORMALĂ |
| (RUDE, PRIETENI, VECINI) |
|______________________________________________________|
............................................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................
______________________________________________________
| XII. OFERTA LOCALĂ DE SERVICII POATE ACOPERI |
| URMĂTOARELE NEVOI IDENTIFICATE |
|______________________________________________________|
...................................... ......................................
...................................... ......................................
...................................... ......................................
...................................... ......................................
...................................... ......................................
...................................... ......................................
______________________________________________________
| XIII. CONCLUZII |
|______________________________________________________|
(Referiri la gradul de dependenţă, la locul n care necesită să fie ngrijit - domiciliu sau n instituţie, posibilităţi reale de a realiza ngrijirile, persoanele care efectuează ngrijirile etc.)
............................................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................
PERSOANA EVALUATĂ SEMNĂTURA ...................
FAMILIA: SOŢ/SOŢIE SEMNĂTURA ...................
FIU/FIICĂ SEMNĂTURA ...................
REPREZENTANT LEGAL SEMNĂTURA ...................
_________________________
| XIV. ECHIPA DE EVALUARE |
|_________________________|
Medic
NUMELE .......................... PRENUMELE ................................
SPECIALITATEA ..............................................................
UNITATEA LA CARE LUCREAZĂ ........................ ADRESA ..................
......................... SEMNĂTURA ................................
Asistent social
NUMELE .......................... PRENUMELE ................................
CALIFICAREA ................................................................
UNITATEA LA CARE LUCREAZĂ ........................ ADRESA ..................
........................ SEMNĂTURA ................................
Asistent social
NUMELE .......................... PRENUMELE ................................
CALIFICAREA ................................................................
UNITATEA LA CARE LUCREAZĂ ........................ ADRESA ..................
......................... SEMNĂTURA ................................
Alte persoane din echipa de evaluare
............................................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................