|
Anexa nr.1 |
CRITERII SPECIFICE DE ACORDARE A STATUTULUI DE UTILITATE PUBLICĂ
n conformitate cu prevederile art. 38 din Ordonanţa Guvernului nr.26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii modificată şi completată prin Ordonanţa Guvernului nr. 37/2003, o asociaţie, o fundaţie sau o federaţie poate fi recunoscută ca fiind de utilitate publică dacă sunt ndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
a) activitatea acesteia se desfăşoară n interes general sau comunitar, după caz, şi funcţionează cel puţin 3 ani, anterior datei depunerii cererii privind recunoaşterea statutului de utilitate publică;
Criterii |
Documente care se analizează |
ndeplinirea criteriului* (se notează DA sau NU ) |
1.Activitatea de interes public general şi/sau comunitar se desfăşoară n sfera de competenţă a M.M.S.S., conform atribuţiilor prevăzute n Hotărrea privind organizarea şi funcţionarea acestuia |
Statutul, actul constitutiv, Regulamentul intern de funcţionare, Pct. 2 din Raportul de activitate |
|
2. n obiectul de activitate, activităţile de interes general şi/sau comunitar, din sfera de competenţă a M.M.S.S. sunt preponderente n raport cu activităţile n interes personal nepatrimonial al asociaţilor sau fondatorilor |
Idem |
|
3. Nu desfăşoară activităţi angajate politic n mod partizan, inclusiv acelea de sprijinire sau promovare a unor partide sau alianţe politice sau electorale, candidaţi n alegeri sau persoane care ocupă funcţii de demnitate publică |
Idem |
|
4. Nu desfăşoară activităţi exclusiv n interesul personal nepatrimonial al asociaţilor sau fondatorilor |
Idem |
|
5. Durata de funcţionare, conform statutului, permite desfăşurarea pe durată nedeterminată a unor activităţi de interes general şi/sau comunitar |
Statut, act constitutiv |
|
b) funcţionează de cel puţin 3 ani şi a realizat majoritatea obiectivelor stabilite
Criterii |
Indicatori de realizare ai criteriului |
Documente care se analizează |
Realizarea indicatorului (se notează DA sau NU) |
ndeplinirea criteriului (se notează DA sau NU) |
1. Asociaţia sau fundaţia face dovada bunei desfăşurări a activităţii organelor de conducere, administrare şi control, n conformitate cu prevederile statutare şi regulamentul intern de funcţionare |
a) Definirea clară a organelor de conducere, administrare şi control |
Statut, organigramă, pct. 3.1. din raportul de activitate |
|
|
b) Existenţa rapoartelor, proceselor verbale, etc care atestă funcţionarea organelor de conducere, administrare şi control |
Pct. 3.2. din raportul de activitate, copii după documente |
|
||
c) n statut sau n regulamentul intern de funcţionare există prevederi referitoare la soluţionarea conflictelor de interes apărute n activitatea asociaţiei/fundaţiei |
Statut, regulament intern de funcţionare |
|
||
d) Existenţa de personal angajat permanent |
Pct. 3.1., 3.3. din raportul de activitate |
|
||
2. Asociaţia sau fundaţia face dovada funcţionării n conformitate cu legislaţia n vigoare
|
a) Depunerea formularelor situaţiilor financiare anuale la administraţia financiară din raza teritorială n care asociaţia sau fundaţia şi are sediul |
Copii după formularele situaţiilor financiare anuale depuse |
|
|
b) Plata impozitelor, taxelor, contribuţiilor şi a altor venituri bugetare datorate creditorilor bugetari |
Certificate constatatoare privind ndeplinirea obligaţiilor exigibile de plată a impozitelor şi taxelor către stat, inclusiv a celor locale, precum şi a contribuţiilor pentru asigurările sociale de stat, asigurările sociale de sănătate, asigurările de şomaj |
|
|
c) Personalul este ncadrat n conformitate cu legislaţia n vigoare |
Pct. 3.3 şi Certificate constatatoare privind ndeplinirea obligaţiilor exigibile de plată a impozitelor şi taxelor către stat, inclusiv a celor locale, precum şi a contribuţiilor pentru asigurările sociale de stat, asigurările sociale de sănătate, asigurările de şomaj |
|
|
d) Are autorizaţiile necesare n vederea desfăşurării activităţilor statutare |
Autorizaţiile administrative conforme cu legislaţia n vigoare şi/sau acordurile necesare desfăşurării activităţilor, copii după documente |
|
||
3. Asociaţia sau fundaţia dispune de resurse financiare, materiale şi umane adecvate funcţionării organizaţiei |
a) Dispune de un sediu adecvat şi de dotări destinate n exclusivitate realizării activităţilor de interes general şi/sau comunitar |
Pct. 1 din raportul de activitate, copie după document |
|
|
b) A dezvoltat n teritoriu filiale sau puncte de lucru adecvate realizării de activităţi de interes general sau comunitar. (n cazul asociaţiilor şi fundaţiilor care desfăşoară activităţi de interes general) |
Pct. 3.7. şi Fişa activităţilor din raportul de activitate |
|
||
c) Resursele financiare de care dispun permit realizarea activităţilor de interes general şi/sau comunitar |
Pct. 4 din raportul de activitate, copii după doc. contabile |
|
|
|
d) Personalul are pregătirea profesională şi experienţă n domeniul de activitate |
Pct. 3.3., 3.4. din raportul de activitate, |
|
||
4. Asociaţia, fundaţia sau federaţia face dovada unei bune comunicări şi colaborări cu cetăţenii, beneficiarii serviciilor, alte organizaţii neguvernamentale şi instituţii publice |
a) Utilizează un mijloc constant de informare referitor la serviciile şi activităţile derulate |
Fişa activităţilor |
|
|
b) Colaborează cu alte organizaţii neguvernamentale, instituţii publice etc. n vederea dezvoltării de activităţi comune şi/sau finanţării acestor activităţi
|
Documente care atestă parteneriatul cu alte asociaţii, fundaţii, instituţii publice etc. şi pct. 3.6 din raportul de activitate |
|
||
5. Obiectivele de interes general şi/sau comunitar realizate au fost semnificative n raport cu obiectivele de aceeaşi natură stabilite prin actul constitutiv sau statut |
A realizat mai mult de jumătate din numărul obiectivelor de interes general şi/sau comunitar stabilite prin actul constitutiv sau statut |
Pct. 2. pct. 3.5., Fişa activităţilor din raportul de activitate |
|
|
6. Activităţile de interes general şi/sau comunitar realizate sunt de utilitate publică, respectiv scopurile vizate sunt benefice. |
n domenii de interes general şi/sau comunitar, activităţile desfăşurate au condus la rezultate reale şi benefice pentru comunitate, grupul de persoane etc |
Fişa activităţilor |
|
|
c) a desfăşurat activitate anterioară semnificativă, prin derularea unor programe ori proiecte specifice scopului său, nsoţite de situaţiile financiare anuale şi bugetele de venituri şi cheltuieli pe ultimii 3 ani anteriori datei depunerii cererii privind recunoaşterea statutului de utilitate publică.
Criterii |
Indicatori de realizare ai criteriului |
Documente care se analizează |
Realizarea indicatorului (se notează DA sau NU) |
ndeplinirea criteriului (se notează DA sau NU) |
1. Activităţile desfăşurate anterior au fost adecvate ndeplinirii obiectivelor statutare |
a) Activităţile desfăşurate au condus la ndeplinirea obiectivelor de interes general şi/sau comunitar prevăzut n statut |
Statut, pct. 2 şi Fişa activităţilor. din raportul de activitate |
|
|
2. Dezvoltă programe, proiecte specifice |
a) Dezvoltă şi mbunătăţeşte, prin proiecte specifice activităţilor de interes general şi/sau comunitar, serviciile acordate, n funcţie de evaluarea periodică a acestora. |
Pct. 3.5. şi Fişa activităţilor din raportul de activitate |
|
|
b) Numărul de beneficiari ai aceluiaşi serviciu nu s-a diminuat cu mai mult de 10% faţă de anul precedent |
Pct. 3.5. şi Fişa activităţilor din raportul de activitate |
|
||
3. Sustenabilitatea activităţilor, serviciilor, din punct de vedere tehnic, patrimonial, al suportului grupului de beneficiari
|
a) Utilizează resurse umane adecvate activităţilor desfăşurate: - personal calificat n specialitate - personal angajat cu normă ntreagă - dezvoltă politici de formare şi dezvoltare a personalului şi a voluntarilor |
Pct. 3.3. şi Fişa activităţilor din raportul de activitate |
|
|
b) Utilizează metodologii de lucru adecvate serviciilor oferite: tehnici, metode, instrumente de evaluare, respectarea legislaţiei) |
Fişa activităţilor |
|
||
c) Are capacitatea de autofinanţare a serviciilor dezvoltate de cel puţin 10% din costul total al acestora |
Pct. 4 şi Fişa activităţilor din raportul de activitate |
|
||
d) Are capacitatea de a atrage mai multe surse de finanţare |
Pct. 4 şi Fişa activităţilor din raportul de activitate |
|
||
e) Dispune de dotările materiale adecvate desfăşurării serviciilor |
Pct. 4 şi Fişa activităţilor din raportul de activitate |
|
||
f) Serviciile oferite se desfăşoară cu consimţămntul beneficiarilor şi, după caz, cu aportul beneficiarilor n realizarea acestora |
Fişa activităţilor |
|
||
g) Serviciile oferite se desfăşoară cu acordul şi, după caz, cu aportul comunităţii locale |
Fişa activităţilor |
|
||
h) Există rezultate ale serviciilor
|
Fişa activităţilor |
|
||
4. Situaţiile financiare anuale şi bugetele de venituri şi cheltuieli reflectă desfăşurarea activităţilor de interes general sau comunitar |
a) Concordanţa ntre prevederile bugetului de venituri şi cheltuieli şi datele reflectate n situaţiile financiare anuale |
Pct. 4 din raportul de activitate, bugetul de venituri şi cheltuieli şi situaţiile financiare anuale |
|
|
b) Cheltuieli adecvate activităţilor desfăşurate |
Pct. 4 şi f işa activităţilor din raportul de activitate, bugetul de venituri şi cheltuieli şi situaţiile financiare anuale |
|
||
c) Cheltuieli n concordanţă cu veniturile obţinute |
Pct. 4 din raportul de activitate, bugetul de venituri şi cheltuieli şi situaţiile financiare anuale |
|
d) valoarea activului patrimonial pe fiecare din cei 3 ani anteriori este cel puţin egală cu valoarea patrimoniului iniţial
Criteriu |
Documente care se analizează |
ndeplinirea indicatorului |
Valoarea activului patrimonial pe fiecare din cei trei ani anteriori nu a scăzut sub valoarea patrimoniului iniţial |
Pct. 4 din raportul de activitate, bugetul de venituri şi cheltuieli şi situaţiile financiare anuale |
|
* Pentru a se propune recunoaşterea ca fiind de utilitate publică este necesară ndeplinirea tuturor criteriilor.