Prin Programul de guvernare pentru perioada 2001-2004, Guvernul şi-a propus găsirea unui răspuns adecvat la realităţile economico-sociale, prin �mbunătăţirea nivelului pensiilor c�t mai aproape de cerinţele şi nevoile pensionarilor.
Evoluţie a sistemului rom�nesc de asigurări sociale a impus necesitatea reformării cadrului legislativ şi instituţional, prin reforma sistemului public propriu�zis, precum şi prin crearea unui sistem suplimentar de resurse financiare administrate privat, finanţat dintr-o cotă din contribuţiile� individuale de asigurări sociale,� alocarea şi investirea acestora, astfel �nc�t contribuabilii la noul sistem să� primească� un supliment la pensia acordată �n sistemul public.
Sistemul complex de pensii are următoarele� componente:
- o componentă obligatorie redistributivă, administrată public (pilonul I), cadrul juridic fiind constituit prin Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările şi completările ulterioare;
- o componentă obligatorie, bazată pe capitalizare, administrată privat (pilonul II ), cadrul urm�nd să fie� reglementat prin prezentul proiect de Lege� privind fondurile de pensii obligatorii administrate privat;
- o componentă facultativă, bazată pe capitalizare, de asemenea administrată privat� (pilonul III),� cadrul juridic fiind conturat prin proiectul de�� Lege privind pensiile ocupaţionale.
Prezentul proiect de lege introduce pilonul II, reglement�nd �nfiinţarea, organizarea şi funcţionarea sistemului fondurilor de pensii obligatorii administrate privat, atribuţiile suplimentare ale Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor �n acest domeniu, precum şi modalităţile de garantare acordate participanţilor la� fonduri.
Proiectul de Lege privind fondurile de pensii obligatorii administrate privat, a devenit o prioritate a Guvernului, ţin�nd cont de:
� necesitatea asigurării sustenabilităţii financiare pe termen lung a sistemului de pensii;
necesitatea furnizării unor pensii mai mari dec�t cele obţinute printr-un sistem unic de tip redistributiv;
asigurarea unei infuzii semnificative de capital pe piaţa internă, cu efecte pozitive asupra creşterii economice şi implicit a standardului de viaţă al �ntregii populaţii;
� experienţa acumulată �n domeniul reformei sistemului de pensii �n perioada de aplicare a Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale şi realizarea construcţiei instituţionale pentru sistemul public de pensii prin �nfiinţarea Casei Naţionale de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale;
� analizarea stadiului promovării sistemului privat de pensii at�t �n cadrul statelor membre UE, c�t şi �n cadrul� statelor candidate, cu abordări şi condiţii economice similare;
� creşterea economică �nregistrată �n ultimii ani, precum şi maturizarea şi dezvoltarea pieţii de capital;
� estimarea potrivit căreia execuţia bugetului asigurărilor sociale de stat pentru anul 2003 se va �ncheia cu rezultate mai bune dec�t anii precedenţi, proces care va continua şi prin �externalizarea unor categorii de prestaţii.
Proiectul de lege promovează principii precum obligativitatea participării la noul sistem pentru persoanele nou intrate pe piaţa muncii, egalitatea de tratament pentru toţi participanţii, contributivitatea, capitalizarea şi investirea activelor �n mod prudenţial şi eficient.
Scopul noului sistem �l constituie asigurarea unei pensii care suplimentează pensia acordată de sistemul public, prin colectarea şi investirea unei părţi din contribuţia individuală de asigurări sociale, plătită de către şi �n numele participanţilor.
Administratorul unui fond de pensii obligatorii este societatea comercială pe acţiuni care are ca obiect unic de activitate administrarea fondului de pensii obligatorii, calculul şi plata pensiilor obligatorii, cu un capital social de minimum�� reprezent�nd echivalentul �n lei al sumei de 20 milioane euro, care� trebuie depus integral la momentul constituirii şi nu poate fi grevat de sarcini. Administrarea fondului se realizează �n schimbul unui comision, suportat de către participanţi
Comisia de Supraveghere a Asigurărilor, instituţia desemnată pentru controlul şi reglementarea� domeniului, autorizează funcţionarea fondului de pensii pe baza cererii administratorului.
Numărul minim de participanţi la un fond este de 50.000 persoane, participarea fiind:
� obligatorie pentru persoanele �n v�rstă de p�nă la 35 de ani, nou intrate pe piaţa forţei de muncă;
� facultativă pentru celelalte categorii� de persoane, �n v�rstă de p�nă la 35 de ani, care sunt deja asigurate şi contribuie la sistemul public de pensii.
Atingerea numărului minim de participanţi la fond, de 50.000 persoane, se poate realiza după primii trei ani de la constituire.
Aderarea este individuală, pe baza unui act �ncheiat �ntre participant şi administrator. Transferul participanţilor către alte fonduri este� permis, �n condiţiile legii.
�Acordul de aderare la un fond de pensii obligatorii se obţine de către administrator sau de agenţi de v�nzare.
Finanţarea fondului se realizează �n principal din contribuţii şi din profitul obţinut din investirea acestora.
Contribuţia la un fond de pensii obligatorii este dedusă din contribuţia individuală de asigurări sociale la sistemul public de pensii, este deductibilă din aceasta, neimpozabilă. Contribuţia la un fond de pensii obligatorii (CFPO) reprezintă iniţial 2% din baza de calcul, cota fiind majorată timp de 10 ani p�nă la 8%, cu o creştere de 0,6% pe an.
Administratorul deschide şi alimentează conturile individuale ale participanţilor, pe baza contribuţiilor primite, �a informaţiilor şi transferului de disponibilităţi furnizate de instituţiile de evidenţă şi de colectare.
Activele personale sunt proprietatea participanţilor şi sunt insesizabile.
Investiţiile fondurilor au la bază principii prudenţiale, legea nominaliz�nd clasele de active permise, considerate mai sigure şi limitate procentual, şi prevăz�nd interdicţii de �nstrăinare a activelor, precum şi obligativitatea adaptării politicii investiţionale la condiţiile pieţei.
Depozitarul fondului poate fi o bancă, persoană juridică rom�nă sau o sucursală a unei bănci străine, autorizată să funcţioneze pe teritoriul Rom�niei şi autorizată de către CSA.
Garantarea noului sistem se realizează prin :
� constituirea de către administrator din surse proprii, a unui fond de rezervă, care să� garanteze� at�t contribuţiile plătite de participanţi c�t şi o anumită rată a rentabilităţii;
� �nfiinţarea unui fond de garantare, constituit din cotizaţiile administratorilor şi din profitul rezultat din investirea acestora, administrat de către instituţia de supraveghere şi control.
Dreptul la pensie obligatorie se deschide la �ndeplinirea condiţiilor de pensionare pentru limită de v�rstă �n sistemul public, prestaţia fiind constituită dintr-o pensie obligatorie sau o plată unică, după caz.
Categoriile de pensii obligatorii, stabilirea şi modul de acordare a acestora vor fi reglementate printr-o nouă lege, �n termen de 3 ani de la intrarea �n vigoare a prezentei legi.��
Pentru �ndeplinirea noilor atribuţii �n conformitate cu prevederile prezentei legi, �n structura CSA se va �nfiinţa un departament specializat av�nd următoarele atribuţii:
� acordarea, suspendarea sau retragerea avizelor, autorizaţiilor privind fondurile, administratorii, depozitarii şi auditorii independenţi;
� reglementarea Registrului Central al Fondurilor, Participanţilor şi Beneficiarilor;
�
supravegherea şi controlul activităţii din domeniu;
� stabilirea metodologiei şi calculul indicatorilor de rentabilitate a fondurilor;
�
informarea participanţilor cu privire la noul sistem;
� administrarea Fondului de garantare.
Totodată, CSA va emite norme privind sistemul fondurilor de pensii obligatorii administrate privat, precum şi norme comune cu alte instituţii competente, după caz,� privind: �nfiinţarea şi funcţionarea fondurilor de pensii obligatorii; investiţiile fondurilor; participanţii la fonduri, contribuţiile şi conturile acestora; �nfiinţarea, funcţionarea şi lichidarea administratorilor; fondurile de rezervă şi de garantare; depozitarii activelor fondurilor; pensiile obligatorii; obligaţiile de informare; evidenţa contabilă distinctă pentru perioadele contributive şi de plată a pensiilor obligatorii; supravegherea şi controlul domeniului.
Prezentul proiect de lege transpune �n totalitate Directiva 98/49/EEC din 29 iunie 1998 privind protejarea drepturilor de pensie suplimentare a persoanelor angajate sau a lucrătorilor independenţi care circulă �n interiorul Uniunii Europene.
�De altfel, Raportul Comisiei Europene din acest an� recomandă continuarea procesului de reformă a pensiilor �ntr-un ritm accelerat.
Faţă de cele prezentate mai sus, a fost �ntocmit proiectul de lege alăturat, pe care �l supunem Parlamentului spre adoptare.
MINISTRUL MUNCII, SOLIDARITĂŢII SOCIALE ŞI FAMILIEI
AVIZAT,
Ministrul Finanţelor Publice
|
Ministerul Integrării Europene |
Mihai Nicolae TĂNĂSESCU |
Vasile PUŞCAŞ |