Programe
|
|
Evenimente
|
|
Institutii in subordine
|
|
Institutii in coordonare
|
|
Initiative MMSS
|
|
Integrare Europeana
|
|
Relatii Internationale
|
|
Statistici
|
|
Reprezentare in teritoriu
|
|
COMUNICAT DE PRESA
OFICIUL PENTRU MIGRATIA FORTEI DE MUNCA
Campanie pentru informarea opiniei publice
08.10.2002
Oficiul pentru Migratia Fortei de Munca demareaza o campanie de informare ct mai corecta a persoanelor care doresc sa lucreze n strainatate fie prin intermediul firmelor particulare care mediaza forta de munca n strainatate, fie prin intermediul Oficiului. n baza relatiilor corecte derulate pna n prezent cu majoritatea institutiilor media, precum si a interesului opiniei publice pentru a cunoaste n detaliu o serie de date cu privire la modul n care si pot gasi un loc de munca n strainatate, O.M.F.M. solicita sprijinul mass-media pentru a informa opinia publica asupra posibilitatilor de obtinere a contractelor de munca n strainatate.
Conform legii, aceasta activitate poate fi desfasurata numai de O.M.F.M. si de agentii privati de recrutare si plasare de forta de munca care, anterior, s-au nscris la Inspectoratul Teritorial de Munca din judetul n a carui raza aceste societati si au sediul si punctul de lucru, si nu de catre pesoane fizice, organizatii nonguvernamentale, asociatii, fundatii, etc.
"Samsarii" de forta de munca ncearca nselarea potentialilor solicitanti de locuri de munca n strainatate, profitnd, pe de o parte, de lipsa de informatii n domeniu, iar pe de alta de naivitatea si disperarea oamenilor.
Pentru a preveni pe viitor astfel de situatii, O.M.F.M. sfatuieste solicitantii ca n cazul n care sunt contactati de diverse persoane, n afara sediului unei societati care dispune de spatiul si de dotarile necesare unei bune desfasurari a activitatii de recrutare si plasare de forta de munca n strainatate, sa le ceara sa se identifice si sa le fie prezentate calitatea n baza careia desfasoara aceste racolari.
Este foarte important ca oamenii sa cunoasca faptul ca n tarile n care exista acorduri n domeniul schimbului de forta de munca, medierea n Romnia nu se poate face dect de M.M.S.S. prin intermediul O.M.F.M. si nu de agenti de mediere privati. Lista tarilor cu care Romnia are acorduri n domeniul schimbului de forta de munca se gaseste la sediul Oficiului sau pe site-ul institutiei: www.omfm.go.ro .
De asemenea, este necesar ca persoanele care doresc sa lucreze n strainatate prin intermediul unui agent de mediere privat sa faca o verificare prealabila a acestuia.
Pentru a verifica societate comerciala care recruteaza forta de munca n strainatate persoanele n cauza trebuie sa solicite :
* La Registrul Comertului - pentru a se vedea daca este nregistrata n mod legal si daca are prevazut n obiectul de activitate codul 7450, reprezentnd recrutare si plasare de forta de munca n strainatate;
* Daca este nscrisa la inspectia muncii. Tot aici se poate verifica daca au mai existat plngeri legate de activitatea respectivei societati;
* Existenta unei oferte ferme de munca care, n mod normal, i poate fi pusa la dispozitie si, cu aceasta se poate prezenta la Inspectoratul teritorial al muncii pentru a verifica daca ndeplineste conditiile legale. Potrivit art. 10 din Legea 156/2000 privind protectia cetatenilor romni care lucreaza n strainatate, o oferta ferma trebuie sa contina cel putin : durata contractului; numarul de locuri de munca pentru care se ncheie contractul; functia, meseria sau ocupatia; natura si durata angajarii, conditiile de angajare; asigurarea medicala a angajatilor romni, similar cu cea a cetatenilor din tara primitoare, etc.;
* Solicitantii pot cere informatii si la Ambasada tarii n care ar urma sa lucreze, pentru a vedea daca pe numele societatii respective au sosit vize de lucru.
Nu n ultimul rnd, la sediul societatii, se poate sesiza daca respectivul spatiu are dotarile necesare unei activitati de mediere: computere necesare unei banci de date, faxuri, fisiere material publicitar, banca de date, etc. si personal calificat n domeniul recrutarii fortei de munca. Din discutiile cu agentii de mediere privati, solicitantii pot constata daca acestia sunt bine informati si daca nu au nimic de ascuns. Agentii pot fi ntrebati daca au experienta n domeniul recrutarii fortei de munca si daca pot sa indice alte persoane fizice care au mai plecat cu ajutorul lor.
Un alt indiciu al legalitatii functionarii unei astfel de societati l reprezinta ncasarea oricaror sume pretinse pe baza de chitanta, platite de catre solicitant. De asemenea, acesta poate verifica daca suma ncasata cu titlu de comision corespunde nivelului practicat pe piata de alte persoane juridice de acest gen, precum si daca acesta se justifica n raport cu tipul contractului( sezonier sau pe 1 an ), cu salariul pe care urmeaza sa-l ncaseze si cu restul obligatiilor pe care societatea si le asuma prin contractul de mediere.
Cei care se adreseaza O.M.F.M. trebuie sa cunoasca faptul ca, pentru activitatea de recrutare si plasare de forta de munca, nu se n caseaza comision, iar primirea de informatii de la aceasta institutie este gratuita.
Solicitantii de locuri de munca trebuie sa fie constienti ca, pentru a lucra ntr-o alta tara, trebuie sa obtina viza de munca si nu turistica, precum si ca, odata ajunsi acolo, trebuie sa respecte obligatiile asumate prin contract, legile si regulile de convietuire din tara respectiva.
|
|
|
|
|
Serviciul electronic de mediere a muncii
|
|
|
|
|
|
|